Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi vill gärna förtydliga saker kring hållplatsen

Svar till Stefan Segerbrand (9/10) från Andreas Eriksson, trafikutvecklingschef X-trafik:

Annons

Vi vill gärna förtydliga några saker kring den tänkta centrumhållplatsen på Skvallertorget i Hudiksvall: Till att börja med kommer stadsbussarna att ankomma till och avgå från kanalbron precis som i dag, så det blir ingen förändring där. Däremot är tanken att regionalbussarna inte längre ska köra Drottninggatan förbi hela Lillfjärden, vilket för väster- och södergående linjer innebär en omväg på cirka tio minuter. I stället kommer de att starta på norra sidan av staden, trafikera sjukhuset, köra ner mot stationen, för att därefter köra Stationsgatan rakt ut på väg 84. Det gör resan både snabbare och bekvämare för alla de resenärer som åker med oss på linje 21, 28, 38 och 53.

Det är här som centrumhållplatsen på Skvallertorget kommer in i bilden. Då varken hållplats Apoteket eller hållplats Bowlinghallen ska trafikeras så behövs det en hållplats som lätt kan nås från centrum. En annan fördel är närheten till stadsbussarna. Både arbets- studie- och fritidspendlare kan då lätt ta sig från stadsbussarna till regionbussarna och vise versa.

Från X-trafiks sida anser vi att nuvarande linjedragning är oattraktiv, särskilt för resenärer som åker dagligen, då omvägen via Drottninggatan tar alldeles för lång tid. Kan man i stället få en betydligt snabbare körväg för berörda linjer, där vi dessutom når människor som bor och arbetar på norra sidan av staden är vi övertygade om att vi kan attrahera fler resenärer. Då är vi också villiga att satsa på att kraftigt utöka antalet turer. Det kommer att innebära 30-minuterstrafik från morgon till kväll både på sträckan Hudiksvall–Ljusdal och Hudiksvall – Iggesund och dessutom en ny stadstrafik i Hudiksvall med tätare turer. Allt detta bidrar till bilden av Hudiksvall som en attraktiv stad att leva i.

Avståndet från stationen till den tänkta nya centrumhållplatsen är cirka 300 meter, inte 75 meter som insändaren hävdade. Ur tillgänglighetssynpunkt är satsningen från X-trafiks sida därför beroende av den infrastrukturinvestering i som kommunen har blivit beviljad bidrag för.

Andreas Eriksson

trafikutvecklingschef X-trafik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons