Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi ska styra vårt Hudik

/
  • Låt stadsplaneringen ge Hudik liv och lust. Vi är vår stad, skriver Kelvin Ekeland.

Kelvin Ekeland ger sin syn på spårdebatten i Hudiksvall och reflekterar över de åsikter som insändarskribenter och kommunpolitiker har i frågan.

Annons

Vi tycker om vår stad och vill den väl. Säg bara Ostkustbanan (OKB). På senaste tiden har flera frågor ställts. Man kräver sunt förnuft och lyhördhet. Den 26 juli frågar Fredrik von Schlieben varför våra valda politiker faller undan för tjänstemän på Trafikverket, TV? Det kan vara så att anställda på TV ser riksintresset OKB, som inte är bundet till viss plats eller yta. Läget ska styras med praktisk planering. Hudiks valda politiker ser inte de tre platsbundna riksintressena. De har inte låtit kommunens tjänstemän precisera och gradera riksintressenas värden i sin planering. von Schlieben frågar varför?

Jonas Holm verkar för närvarande vara mest engagerade politiker. Kan han svara? Vad betyder ett kulturellt riksintresse för Hudiksvall? Hur störs hans vision av OKB stadens särmärken? Vad anser andra politiker? Anders Johansson på Statt vill inte riva sitt hotell. Vilka motiv redovisar andra? Holms åsikt om stationen och läget för Resecentrum talar för ett centralt stationsområde. Holm pekar 26 juli på att en bana parallellt med den nuvarande inte är den enda lösningen och nämner en tunnel under staden.  

Holm måste avse mitt förslag från den 3 mars i år. Jag vill inte kalla idén för tunnel utan snarare ett bullerdämpande täckt ytläge. Idén innebär ingen barriär och riksintressena för natur och friluftsliv knyts närmare staden. I min propå går man väster om gamla station och ner till en spårnivå strax över havsytan vid rondellen för södra infarten. Landhöjningen är tydlig och reglerar en genom ändrat klimat möjligen höjd havsyta. Resenärer angör resecentrum med entré väster om gamla station. Jag har sökt stadens lägsta nivå, som är Skvallerbäcken. Min tanke är bygge med betongmoduler från ytan, vilket kan ge förnyelse för ett framåt företag. I princip läggs OKB sedan på täckt bank utanför västra stranden på Lillfjärden (parkliknande mark) till bäckutloppet vid Glysisvallen. Där går spåren upp på en bro och in i kort bergtunnel under Humlegatan och genom berget till järnvägen norr om Bergfotsvägen.  

Skvallerbäcken får byta plats med gamla järnvägen, som också kan återge Lillfjärden förlorad vattenspegel. Ett problem är kurvan vid Sundsvallsbanken som är trång. TV föreslår rivning men de, som sett Münchenbryggeriet vid Söder Mälarstrand på pålar under bygget av någon av Söders alla tunnlar, vet att Sundsvallsbanken inte behöver rivas. Alternativet är totalt inte kostsamt, TV räknar just nu. Lite utstickande konst ger karaktär; kan man till exempel tänka sig entrén smyckad av familjen Öjemark-Wiik och tunnelmynningar av Diana Andersson? Vem formger bron? Vilka gestaltar östra stranden? En chans att göra något annorlunda, utan att det behöver bli dyrare, som HT:s ledarsida skriver den 27 juli. Låt stadsplaneringen ge Hudik liv och lust.

Vi är vår stad.

Kelvin Ekeland

Norrbo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons