Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi i Dellenbanan är positiva till en ny lösning

Svar till signaturen Kafferasten (
7/3
) från Lars Gustavsson i viaduktdebatten:

Annons

Ni envisas med att påstå att det kostar 2,8 miljarder kronor att rusta Dellenbanan för modern tågtrafik. Siffran kommer från Rambölls utredning som de gjorde helt utifrån eget huvud. De valde att utreda en snabbjärnväg med bland annat planskilda korsningar och kurvrätningar som gör att kostnaderna skjuter i höjden.

Om ni vill ha en siffra, räkna i stället på cirka fem miljoner per kilometer. Det är en schablonsiffra inom järnvägsbranschen som passar bra på en bana som Dellenbanan. Vekturas utredning från 2012 på banan Uddevalla–Lysekil bekräftar kostnadsbilden. För Dellenbanans 60 kilometer blir det då cirka 300 miljoner kronor. Men ingen riktig utredning har gjorts på Dellenbanan så de diskussioner som förs är utan ett fullgott underlag.

Viadukten besiktigades 2015 av Hübinette Dykentreprenad AB. Den är i gott skick och behöver inte byggas om för framtida trafik. Men den behöver snyggas upp. Vi i Dellenbanan är positiva till en ny lösning vid viadukten så länge järnvägen inte kapas.

Med vilja och vidsynthet kan vi lösa trafiksituationen i Delsbo på ett sätt som förbättrar för boende och företagande i flera branscher. Det är utveckling för Delsbo. Vi behöver flera ben att stå på.

Lars Gustavsson

Delsbo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons