Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varken nödvändigt eller lämpligt att stationen ska vara där den är nu

Den kan placeras till exempel nära Medskog eller norra infarten och därmed också järnvägen, skriver G Carlsson apropå var stationen i Hudiksvall skulle kunna placeras.

Annons

Många insändare är överens om att järnvägen och stationshuset ska placeras väster om staden. Andra vill ha stationen där den är och ha dubbelspåret genom stan med mycket omfattande rivningar av hus och störningar samt omvälvande ändringar av stadsbilden.

Ritas en cirkel med radien 500 meter och med stationen i origo hamnar cirkelbågen i söder i höjd med Köpmangatan, i väster med 2:a Parkgatan, i Norr med Trädgårdsgatan, i öster med Kronobodgatan medan halva cirkelytan ligger ute i fjärden. Inom den bebodda cirkelytan bor uppskattningsvis högst 1000 personer, som möjligen kan använda apostlahästarna till tåget. Om de inte har stort bagage och/ eller det är dåligt väder och väglag.

De 36 000, som bor eller verkar utanför cirkeln, tar taxi, buss, egen bil eller skjutsas till tåget av anhörig eller granne. Det gäller vare sig man bor i Fiskarstan, Sofiedal, i Idenor, Iggesund, Delsbo, Strömbacka eller annorstädes i kommunen eller i Nordanstig.

Med andra ord är det inte alls nödvändigt eller lämpligt att stationen ska vara där den är nu. Den kan placeras till exempel nära Medskog eller Norra infarten och därmed också järnvägen. Biogas- eller eldrivna bussar kan sköta kommunikationen till stans centrum. Fjärrbussarna skall också angöra den utflyttade stationen och inte krångla sig in i stans centrum till det i mitt tycke felplacerade och felplanerade resecentrat.

Att det ska vara dubbelspår – det ena enkelriktat norrut och det andra enkelriktat söderut – bör stå klart inte minst efter den senaste svåra tågkraschen i södra Tyskland. På OKB går SJ 3000 i nära 200 km/h – ingen vill väl sitta i ett tåg som kan möta ett annat i samma fart. Att förlita sig på att automatiska signal- och bromssystem alltid fungerar är en farlig övertro. Här gäller Murphys Law fritt översatt: Om något kan gå snett så gör det också så.

Patrik Oksanens, ledarskribent, argument att stationens placering i stans centrum är väsentlig för stadens och handelns utveckling köper jag inte (fast jag uppskattar hans åsikter i andra frågor). Järnvägen hade en annan betydelse när gods och varor transporterades till järnvägens godsterminal i Hudik och därifrån vidare till och från handelns aktörer eller privata i stan.

Inte heller måste stationen ligga där den är för pendlare och portföljbärare – alla av den kategorin finns inte bland dem inom 500 meters cirkeln.

G Carlsson

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons