Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför måste man ha bank-id för att åka tåg, SJ?

Man kryssar i önskat resmål mm och klickar sej sedan vidare till ”Betalning”. Där börjar problemen, skriver Håkan Semb och får svar av både SJ och Swedbank.

Annons

Undertecknad försökte häromdagen köpa en tågresa via sj.se, vilket tidigare fungerat bra med Swedbanks e-korttjänst. Denna välfungerande tjänst har man tagit bort, oklart varför.

Samtliga sk betaltjänster kräver bank-id, skriver Håkan Semb angående SJ och Swedbank.

Man kryssar i önskat resmål mm och klickar sej sedan vidare till ”Betalning”. Där börjar problemen. Man kan välja mellan att betala med kontokort, swish eller faktura. Hur enkelt som helst, kan tyckas.

Undertecknad har själv valt (själv valt är viktigt i sammanhanget), att inte ha mobilt bank-id då min telefon tydligen har för liten lagringskapacitet. Och jag vill även själv välja när jag vill skaffa en ny telefon!

Detta val visar sej vara oförenligt med SJ:s och Swedbanks sk service till sina kunder. Samtliga sk betaltjänster kräver nämligen detta id. Eller det anges faktiskt några alternativ, ”skicka sms till din internetbank” tex… Hur detta skall gå till får jag demonstrerat av en banktjänstekvinna dagen efter: ”Gå in på hemsidan-gå till gamla hemsidan-sök efter tjänster-” osv. Detta tar en hel del tid för en bankanställd, och detta förväntas alltså jag leta fram på egen hand för att kunna köpa en resa! Och jo, undertecknad använder faktiskt datorn dagligen i jobbet.

Dagen efter sätter jag mej i SJ:s telefonkö för att få köpa resan av en människa. Och gissa vad svaret blir när jag framför att jag vill ha en vanlig, simpel faktura för resan? Jo, en lågoddsare: ”Jag behöver ditt bank-id”! (Googla gärna på Moment 22).

Det hela slutar med att jag, tvärs emot alla råd om att aldrig lämna ut kontouppgifter, tvingas göra just detta, nämligen lämna ut koden på mitt kontokort.

Att Swedbank kallar funktionerna i sitt gytter av hemsidor och flikar för ”Tjänster” får anses som tämligen märkligt. ”Arbetsuppgifter för våra betalande kunder” vore nog mera korrekt.

Och att SJ inte kan skicka en simpel faktura är rent ut bedrövligt. Jag kan ringa eller mejla i stort sett vilket företag som helst, beställa min vara eller tjänst och en faktura kommer att dyka upp, antingen som mejl eller i pappersform. Och utan att jag måste ange nå’n id-kod som några IT-nissar vill pracka på hela landets befolkning!

Nu är det inte speciellt synd om just undertecknad, däremot så är det drygt en miljon svenska medborgare som i stort sett är utestängda från grundläggande samhällsservice pga en IT-hysteri som nog saknar motstycke i världen. Men dessa är väl knappast speciellt lönsamma att ha som kunder ändå.

En kommentar från SJ eller Swedbank vore trevligt, eller varför inte från någon ansvarig politiker.

Håkan Semb

Ånge

Stephan Ray, SJ AB, svarar:

Hej Håkan.

Jag beklagar verkligen att du upplever det som krångligt att betala din SJ-biljett. Digitaliseringen har både förenklat och förbättrat vardagen i många stycken. Idag har man som konsument friheten att från köksbordet själv välja när man t ex vill göra sina bankärenden eller köpa sin tågbiljett.

Vad gäller fakturabetalningar kräver vi mobilt bank-ID av säkerhetsskäl. Dels för att du som privatperson inte ska få en faktura från SJ för något du inte har beställt och dels för oss så att vi vet att det är rätt person som bokar biljett. Vi har all förståelse för din tveksamhet över att lämna kortuppgifter över telefon.

Vi har nu infört en säkrare metod, där kunden med hjälp av tonvalstekniken i sin telefon knappar in kortuppgifterna. De skickas krypterat till inlösande bank utan att SJ som säljande part tagit del av kortuppgifterna. Det här betalningssättet ger kunderna en säkrare betalning samt uppfyller helt de stränga regelverk som kortutgivarna ställer på oss som handlare.

Bästa hälsningar

Stephan Ray

SJ AB

Ella Qvarngård, kontorschef Swedbank Ånge, svarar:

Jag vill börja med att tacka dig för att du har tagit dig tid att skriva ner dina synpunkter. Det är mycket värdefullt för oss att få ta del av dina tankar, idéer eller klagomål då det ger oss en chans att utveckla och förbättra vår verksamhet. 

Det stämmer att vi har avvecklat tjänsten E-kort. Anledningen till det är framförallt att tjänsten inte längre möter våra säkerhetskrav. Som alternativ till E-kort erbjuder vi våra kunder möjligheten att använda sitt kort för internetköp. För att handla med ditt kort på internet behöver du öppna det för internetköp i internetbanken. Kortet öppnas och stängs enkelt i internetbanken genom att du själv loggar in med säkerhetsdosa.

Beklagar att du för tillfället upplever svårigheter att navigera i vår internetbank/vår webbplats.  Vi utvecklar och förbättrar vår internetbank med syftet att den ska bli mer användarvänlig. Via vår digitala support kan du få svar på dina frågor om våra digitala tjänster dygnet runt alla dagar.

Med vänliga hälsningar,Ella Qvarngård

kontorschef Swedbank Ånge

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons