Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför inte en modern spårvagn i Hudiksvall?

/

Omställning Hudiksvall tycker det vore ”passande att sätta in en modern spårvagn till stan och för östers pendlare.”

Annons

Nya verksamheter i HIAB:s gamla lokaler och fler nöjesarrangemang på Köpmanberget är anledning till att kommunen gör en översyn över parkeringsbehovet i området. Det låter välbetänkt särskilt som ett nytt aktivitetscenter med flera gym ska inrymmas i de lokalerna. Nu gäller det bara att beslutet i Paris och Sveriges ambitioner att bli ett föregångsland vägs in. Nya påminnelser om klimathotet har dessutom kommit genom rapporterna om 7˚C varmare i Arktis i vinter och 1,35˚C högre februaritemperatur globalt. Då duger det inte längre att planera som vi tidigare gjort. Att var och en kommer med egen bil.

Om vi sätter detta i sammanhang med att vi fått ett nytt stort kontorsområde på Varvet. Att Acreo flyttat ut till Fiberhuset (dragtornet) och Hexatronic Cables växer. Där finns också stora arbetsgivare som Huddig och Sunfab så är det många som pendlar till öster.   

Samtidigt planeras för dubbelspår med dagens stationsläge, längre söderut eller vid E4. Vore det då inte passande att sätta in en modern spårvagn till stan och för östers pendlare? Tänk vilken avlastning och reducerat CO2 utsläpp det skulle bli. Tänk också så enkelt att ta spårvagnen till en lunch på stan eller annat ärende. Närmast ljudlöst med batteridrift. En företagare i Hudiksvall söker för övrigt en sådan provbana.

Med en framtidsorienterad och faktiskt tvingande planering för reducerad biltrafik kommer parkeringsbehoven i en annan dager. Då behöver vi inte utökade arbetsplats- eller evenemangsparkeringar. Vi kanske till och med får utrymme för bostäder! För ett av skälen till att Hudiksvallsbostäder inte fick bygga sina planerade två punkthus nedanför Köpmanberget var en begärd parkeringsöversyn. Som om parkeringsytor vore gratismark med företräde.

Trafikverkets undanhållna klimatrapport sa att tre av tio fordon måste bort. Vid gamla HIAB säkerligen en långt större andel om bilresor till och från träningsaktiviteter och nöjesevenemang räknas in. Tänk därför hållbara kollektivlösningar. Två miljarder finns i potten från regeringens stadsmiljöavtal. En spårvagnspendel kan starta redan nu och byggas på efter behov. 

Omställning Hudiksvall

gm Ingmar Höglund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons