Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Värdighetsgaranti i äldreomsorgen

Många äldre upplever att det är svårt att veta vad som utlovas av äldreomsorgen. Det finns ingen tydlig beskrivning av vad äldre personer och deras anhöriga kan förvänta sig.

Annons

Har jag rätt att komma ut i friska luften? Hur länge ska jag behöva vänta på hemtjänstens insatser? Det är frågor som många äldre ställer sig. Osäkerheten om vad man kan förvänta sig förstärks också av att det kan vara svårt att framföra kritik och att hävda sin rätt.

Riksdagen har beslutat om regeringens proposition Värdigt liv i äldreomsorgen, som innebär att kommuner ges befogenhet att lämna kompensation till en enskild person. För de kommuner som önskar finns ett instrument för att tydliggöra att individens behov ska respekteras. Lagändringen stärker möjligheten att upprätta lokala värdighetsgarantier. Socialstyrelsen och SKL har uppdrag av regeringen att stödja såväl kommuner som enskilda utförare i att arbeta fram lokala värdighetsgarantier.

KD kommer att arbeta för att en värdighetsgaranti införs inom äldreomsorgen i Söderhamn, Bollnäs och Hudiksvall. Denna garanti ska vara en konkret beskrivning av vad äldre personer, deras anhöriga och övriga kommuninvånare kan förvänta sig av de tjänster som kommunen erbjuder.

Vad kan då en lokal värdighetsgaranti innehålla? Garantin ska ge en ökad tydlighet om vilken service man kan förvänta sig: det kan till exempel handla om att få komma ut i friska luften varje dag. Det finns ett stort antal kommuner som har infört olika typer av garantier inom olika områden, bland annat äldreomsorg. Ett exempel finns i Vara kommun. Garantin innehåller konkreta utfästelser bland annat om att den äldre personen, mellan vissa tider, ska få hjälp med morgon- och kvällsrutiner när hon eller han själv önskar, eller att kunna välja mellan två rätter till middag. Ett annat exempel finns i Markaryd kommun, som har en garanti för matdistribution inom socialtjänsten. I alla exemplen finns tydligt angivna kontaktuppgifter dit man kan vända sig med synpunkter.

Tydlighet och förutsebarhet ökar tryggheten för personer som behöver äldreomsorg. Vi måste våga vara tydliga med vad medborgarna kan förvänta sig och vad kommunen erbjuder också om man inte lever upp till sitt åtagande. Då kan tilliten öka. Därför behöver vi utveckla äldreomsorgen genom att se till att värdighetsgarantier kommer på plats i landets alla kommuner.

Maria Larsson (KD)

äldre- och folkhälsominister

Rosalie Carlén (KD)

kommunfullmäktigekandidat

i Söderhamn

Kent Sjöberg (KD)

kommunstyrelseledamot i Hudiksvall

Anders Bergsten (KD)

kommunfullmäktigeledamot

i Bollnäs

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons