Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Väljarna kräver mer statligt ansvar för skolan

Lärarnas Riksförbund har låtit genomföra en omfattande väljarundersökning, där 4 500 personer i åldern 18–74 år har intervjuats.

Annons

Av denna undersökning framgår att 90 procent inte tror att Sveriges elever får en likvärdig utbildning i dagens skola. En klar majoritet anser också att likvärdigheten skulle förbättras med en statlig finansiering av skolan.

Det finns flera resultat som politikerna bör ta på största allvar i denna undersökning.

• Bristande likvärdighet. Oavsett vilket politiskt block man sympatiserar med tycker alltså nio av tio av de tillfrågade att utbildningen i den svenska skolan inte är likvärdig i landet. Den skolpolitik som inleddes med kommunaliseringen i början på 1990-talet har inte stöd bland väljarna.

Ökad likvärdighet kräver en statlig finansiering. Beskeden från både alliansen och de rödgröna om att kommunaliseringen ska utredas är mycket välkomna. Detta är första steget för att få en mer likvärdig och rättvis skola. Utredningen måste analysera hur staten kan öka och förbättra styrningen av skolan.

Skolfrågan avgör. Det är hela 36 procent av väljarkåren som är osäker på vilket block som representerar den bästa skolpolitiken. Var tredje väljare anser att skolan som enskild fråga avgör hur de kommer att rösta i valet. Det innebär att skolan och de politiska partiernas hantering av skolfrågorna kan vara helt utslagsgivande för vilken regering som bildas efter valet.

Skärpt behörighet och begränsad klasstorlek. Särskilt mindre klasser och behöriga lärare anses viktigt för att förbättra elevernas kunskapsresultat. Den kommande regeringen måste besluta om en lärarlegitimation som bygger på tydliga behörighetsregler. Det behövs också resurser för att minska de stora klasserna. Föräldrar vill inte att deras barn ska undervisas i stora klasser.

Från Lärarnas Riksförbund kräver vi att politikerna lyssnar till sina väljare och skapar hållbara reformer inom skolans område där det är möjligt.

Områden som blocken måste kunna enas kring är:

• Ökad statlig finansiering för ökad likvärdighet.

• Elevers rätt att gå i mindre klasser.

• Ett hållbart betygssystem.

• Elevers rätt till behöriga lärare.

Metta Fjelkner

förbundsordförande Lärarnas Riksförbund

Cissela Carlin

ordförande Lärarnas Riksförbund i Söderhamn

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons