Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vågar man lite på SJ?

/

René Klötz undrar om man kan lita på SJ när man ska ut och flyga. Hans erfarenheter gör att han ifrågasätter företagets uppdrag. Han får Svar direkt från SJ.

Annons

Inom den närmaste tiden har nu min dotter och mina irländska släktingar försökt att komma fram till Arlanda flygplats med hjälp av tåget från Hudiksvall. Jag brukar alltid avråda från att åka med SJ, om än för denna ändå korta sträcka, eftersom man inte vet när eller om man kommer fram. Dottern blev bara 45 minuter försenad i nyligen, så det fanns marginal.

Men det är ändå underligt att man vid resa till Arlanda alltid måste ha minst två–tre timmars marginal för att kunna känna sig rimligt trygg även om man reser med handbagage och checkar in på nätet. I skrivande stund är nattåget från Luleå, som våra irländska släktingar ska ta sig med till Arlanda klockan 02.54 i natt 18 minuter försenat i Vindeln och förseningen ökar med fyra–sju minuter per station. Med åtta stationer kvar till Hudiksvall och fem minuters försening per station skulle det kunna betyda minst 58 minuter sent i Hudiksvall. Lägg till det ytterligare tre stationer fram till Arlanda så skulle det betyda en timme och femton minuters försening till Arlanda.

Då har marginalen till flygets avgång krympt till knappt en timme. Blir förseningen större, något man inte har en aning om, kan de sex personerna mycket sannolikt missa sitt flyg. Följden blir att vi mitt i natten måste bestämma om man ska köra till Arlanda för att de ska komma hem. SJ tar aldrig något ansvar för detta, vi som familj får stå för besväret att köra sex timmar tur/retur plus bränslekostnader. Vore intressant att höra från SJ vilka argument man har för att överhuvudtaget åka tåg till/från Arlanda med flyganslutning.

René Klötz

Svar direkt

Hej René,

Tack för ditt brev. SJ kör 800 avgångar med 85 000 resenärer till 160 olika stationer i Sverige varje dag. Utan att veta vilket tåg dina släktingar tog bli det svårt att spekulera i den bakomliggande orsaken till förseningen på just tåget du nämner. Oavsett fall förstår vi att en försening, i samband med flygresa är en upplevelse som inte är speciellt önskvärd och kan leda till en stressad situation.

Under de senaste åren vi dock sett att färre resenärer har ansökt om ersättning. Detta är ett resultat av att punktligheten på våra tåg ökar. SJ samarbetar aktivt med både Trafikverket och andra tågoperatörer för att främja högsta möjliga punktlighet och 2015 var 90 respektive 93 av snabbtågen och regionaltågen i tid.

Vårt kundansvar som företag ligger i att se till att kunden kommer fram till sin slutstation, i detta fall Arlanda C. Förseningar på grund av yttre omständigheter kan vi lika lite som andra transportföretag kontrollera men vi gör alltid vårt yttersta för att våra kunder ska komma dit de ska i tid, till exempel genom att beställa ersättningstrafik. Däremot, att planera sin resa med den marginal som behövs för att nå sin slutdestination är ett ansvar som åligger respektive resenär.

Vi hoppas att du fick svar på dina frågor.

Alejandro Soler

SJs Presstjänst

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons