Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad kan vi lära av friskolorna?

I en insändare (12/12) har Ola Wahlman pekat på en del märkligheter i Nordanstigs grundskolor.

Annons

De fristående skolorna har något andra förutsättningar än de kommunala skolorna, bland annat en friare resursanvändning, och en annan administration. Därtill kommer att de elever som går i friskolor har engagerade föräldrar vilket medför mer ordning och disciplin.

Naturligtvis är det mycket bekymmersamt när hundratals elever byter ut den kommunala skolan mot fristående. Det finns anledning för makthavarna att analysera orsakerna.

Däremot tror jag inte man ska överdriva betydelsen av att lära från de fristående skolorna. Vem ska i så fall lära? Lärare och skolledare har därvid det största utbytet av sådana kontakter. Våra skolpolitiker har knappast den insikt som fordras, där gäller endast att hitta besparingsobjekt utan att kunna överblicka helheten.

Efter att ha läst konsultrapporten om kommunens verksamhet så förstår jag att handlingsutrymmet för att göra något är i det närmaste obefintligt. Lärartätheten är långt under medel för jämförbara skolor, alla resultat pekar neråt. Hur de fristående skolornas resultat står sig vet vi inte.

De fristående skolorna har kommit för att stanna, men vilka jämförelser kan göras?

Vad kan vi lära av varandra, både nationellt och i vår egen kommun?

Karl-Erik Nordlund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons