Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utredning om personal i hemtjänsten

Ett förtydligande måste till vad gäller hemtjänsten i Ovanåker och den omplacering som görs för fyra personer med allergi och åtta personer utan körkort. Det är cirka 100 personal inom hemtjänsten.

Annons

När vi följt upp tiden som personalen är hos hemtjänstens kunder/brukare i förhållande till den tid kunden/brukaren har blivit beviljad, ser vi att vi inte når ända fram.

Så får det förstås inte vara, men så ser uppföljningarna ut. Vi har under en tid försökt finna ut vad som är fel men vi har inte hittat någon förklaring till varför det ser ut som det gör.

Då har vi två vägar att välja: endera säger vi upp personal eller så utreder vi på djupet varför det ser ut som det gör när det gäller personalplanering och närvaro hos brukaren/kunden.

Vi valde de senare.

Så under sex månader från den 1 november ska vi testa planeringssystemet (Laps Care) och uppföljningsverktyget (Mobipen) fullt ut. Under denna tid får dessa tolv personer (som vi inte kan planera fullt ut) jobba på andra arbetsställen inom verksamheten där det inte behövs körkort eller där det inte finns risk för att utsättas för allergier.

Vi kommer nu att följa upp planeringen noga, för att säkerställa att brukarna/kunderna får den insats och den tid denne har rätt till och betalar för.

Urban Sundström, verksamhetschef, omvårdnadsenheten i Ovanåkers kommun

Maj Eklund, Karin Karlsson, Rigmor Olsson, Anette Granberg, enhetschefer, hemtjänsten

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons