Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trött förare diskvalificeras inte

X-trafiks kundtidning nr 1 i år innehåller en intervju med kändiskocken Melker Andersson, aktuell i länet i samband med projektet Matbussen. I en faktaruta under rubriken "Kör" står det så här: "EU-moppe. Jag är så j-la trött på bilen. Det är köer, fartkontroller, poliser och jag somnar bara bakom ratten".

Annons

I intervjutexten framgår att Melker Andersson "fräser in till stan i en BMW".

Utöver att vilken normal skribent som helst skulle ha rätt svårt att få ihop dessa motsägande fakta är det rätt anmärkningsvärt att X-trafik publicerar det här rakt av utan att förklara eller kommentera. Melker Andersson har två gånger fått körkortet indraget på grund av upprepade fortkörningar i just den fräsiga BMW:n. Om detta har rikspress skrivit där Melker A beskrevs, något ironiskt, som Sveriges snabbaste kock.

Uppenbarligen har vare sig skribenten eller X-trafik kännedom om detta men var det ingen som fann det en smula egendomligt att BMW-ägaren föredrog EU-moppe? Dessutom kan man fundera över lämpligheten att i X-trafiks egen tidning återge uppgiften att Melker A bara somnar bakom ratten. Tur han inte tar passagerare i Matbussen och sponsras den av X-trafik så håll i hatten.

Klarvaken

X-trafik svarar: Resa är X-trafiks kundtidning. I den vill vi berätta om möjligheterna att resa kollektivt och miljösmart i länet. Vi presenterar nyheter och ger exempel på hur andra har löst sitt resande. Men vi vill också ge ett läsvärde genom att på olika sätt ta upp begreppet resor i reportage och intervjuer. Just nu har vi ett tema där vi intervjuar människor med anknytning till länet som på olika sätt har gjort en resa i sina karriärer och nu arbetar på nationell nivå. De är inte nödvändigtvis kändisar, men borde definitivt vara det eftersom de tillhör toppskiktet inom sitt gebit.

Vi har mött utrikesreportern Stefan Åsberg, sångerskan Britta Bergström och senast krögaren Melker Andersson. Ingen av dessa har valts för att de skulle vara särskilt hängivna kollektivresenärer. Däremot reser de alla mycket och har definitivt gjort karriärresor.

Jo, vi kände till Melker Anderssons fortkörningsböter, men såg ingen anledning att vare sig diskvalificera eller grilla honom för den saken. Skulle vi bara välja att intervjua 100 procent felfria och bokstavstrogna kollektivtrafikförespråkare fick vi stora problem att göra tidningen. Den skulle åtminstone bli väldigt tråkig.

Melker Andersson är entreprenör som brinner för att skapa matupplevelser i sina restauranger. Han är också en person som gillar att uttrycka sig drastiskt. Man ska nog inte ta hans uttalande om att somna bakom ratten bokstavligt. Snarare illustrerar det att han faktiskt upptäckt att livet inte ska slösas bort i oändliga bilköer. EU-moppen köpte han under en period när körkortet var indraget, just på grund av fortkörning. Ibland behövs faktiskt så drastiska åtgärder för att vissa ska upptäcka att det finns alternativ till bilen.

Vi tycker att Melker Andersson mycket väl platsar i tidningen Resa. Han tillhör den målgrupp som är allra svårast att övertyga om att det finns andra färdmedel än bilen. Han är en medelålders, framgångsrik man med ett hektiskt arbetsliv. Han har åtminstone börjat ifrågasätta och ändra vissa av sina resvanor. Det är ett steg i rätt riktning.

Lars Björling

X-trafik

ansvarig utgivare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons