Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tre steg till en bättre digital arbetsmiljö i Gävleborg

I takt med den tekniska utvecklingen blir datorer, system och andra tekniska lösningar allt viktigare på arbetsplatser runt om i landet. Samtidigt visar den senaste undersökningen från arbetslivspanelen Manpower Work Life att var femte svensk drabbas av IT- eller teknikproblem på jobbet – varje dag. Det motsvarar 24 000 personer bara i Gävleborg.

Annons

Trots att så många berörs är den digitala arbetsmiljön fortfarande en okänd fråga för många. Här finns en enorm potential för både arbetsgivare och medarbetare att öka såväl lönsamhet som effektivitet och trivsel på jobbet. Även om bara en liten del av problemen skulle gå att undvika skulle det sannolikt finnas miljontals kronor att spara – för att inte tala om frustration, ilska och utebliven arbetsglädje.

Att man ofta bara förutsätts kunna hantera alla olika IT- och tekniklösningar man ställs inför är en nyckelfaktor för den som vill förbättra den digitala arbetsmiljön på sin arbetsplats. Det är nämligen inte alls självklart att alla kan det, och då är risken stor att det system som skulle underlätta och effektivisera i stället skapar problem, ineffektivitet och frustration hos användarna.

Hur gör man då för att skapa en välfungerande digital arbetsmiljö? Eftersom alla arbetsplatser är olika finns ingen universallösning, men här är några tips som kan göra stor skillnad.

Tre tips till medarbetare:

• Identifiera problemen. Hur ser IT- och teknikstödet ut på din arbetsplats? Hur mycket tid försvinner på grund av att systemen krånglar, är oflexibla eller dåligt anpassade? Prata med kollegerna och gör en enkel rapport.

• Föreslå lösningar. Ofta är utbildning en del av lösningen. Ibland kan system behöva bytas ut, uppdateras eller göras om. Var konkret och visa hur mycket som finns att tjäna på att förbättra den digitala arbetsmiljön.

• Var delaktig. Sätt av en stund ibland till att reflektera över din digitala arbetsmiljö. Vad fungerar bra och vad kunde vara bättre? Påverka genom att ge kontinuerlig feedback och föreslå förbättringar.

Tre tips till arbetsgivare:

•  Upphandling. Gör ett ordentligt upphandlingsarbete och se till att de lösningar ni köper fungerar, anpassas till er verksamhet och att de fortsätter fungera även löpande. Ta gärna hjälp av experter på användbarhet eller interaktionsdesign.

• Utbildning. För att system och andra lösningar ska kunna vara till nytta behöver användarna kunna använda dem rätt. Avsätt tid och resurser för det redan från början, så slipper ni misstag, missnöje och minskad effektivitet.

• Uppföljning. Fungerar lösningarna som de ska? Används de som det är tänkt? Får ni de resultat som förväntades? Är användarna nöjda? Följ upp investeringen och se till att den lönar sig.

Camilla Egerlid, vd Experis, en del av ManpowerGroup Sverige

Jonas Söderström, expert på digital arbetsmiljö, författare till boken Jävla skitsystem

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons