Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverkets nonchalans mot Svågadalen?

Svartsjövägen mellan Ljusdal och Stråsjö/Ängebo och vidare mot Hassela Sundsvall är en viktig länk för ortsbefolkning, småföretagare och turister.

Annons

Hudiksvalls kommun satsar för att utveckla landsbygden kring Dellen och i Svågadalen och i dag finns det flera arbetsgrupper i dalen bland annat inom Hela Sverige ska leva-projektet.

Asfalten på Svartsjövägen inbjuder mera till resor mellan Svågadalen och Ljusdal än en grusväg. Och främjar på så vis landskapets utveckling och näring.

Trafikverket vill riva även där vägen är bra trots år av underhållsförsummelse från verket och deras driftentreprenör och trots att Holmen skogs tunga virkestrafik har gått på den under tjällossning. Vi i Svågadalen vill att man väntar med stora förändringar och reparerar de delarna som är dåliga och få tid att hitta en långsiktig lösning.

Det är obegripligt hur man kan komma fram till att en grusväg utan avgörande och därmed dyra förbättringsåtgärder i vägkroppen ska kunna hålla mera än den nuvarande och därmed vara farbar året om som Holmen kräver.

Trafikverket har fört dialoger med oss på ett fullständigt låst sätt, utan öppning för våra synpunkter, trots att vi och många småföretagare och turister med både husvagn och motorcyklar använder vägen avsevärt mer än Holmen. Däremot har man lyssnat på Holmens krav. Holmen vägrar att acceptera avstängning under tjällossning eller att bidra ekonomiskt till en mera hållbar asfaltväg.

Resultat: Holmen kör sönder och Trafikverket grusar landskapets satsning på utveckling. Staten och kapitalet i maktfull enighet.

Trafikverkets beslut har överklagats till länsstyrelsen och svaret blev att det inte finns något beslut som vi medborgare kan överklaga. Ett vattentätt maktutövande. Finns det ingen tillsyn när det gäller Trafikverket?

”...Trafikverket ska förenkla för resenärer, trafikanter och operatörer, stödja utvecklingen i Sveriges regioner och samtidigt ge mer för varje satsad skattekrona” skriver Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm på hemsidan.

Och på Holmens hemsida, Delsbo distrikt står det ”En mycket stor del av virket kommer från privata skogsägare. Vi är en självklar samarbetspartner för ett stort antal skogsägare i Hälsingland. Holmen skog distrikt Delsbo är ett lokalföretag med rötterna i traktens skogsbruk”.

Bara ord?

Vi i dalen är förbittrade över Trafikverkets nonchalans och Holmens ovilja att värna sin lokala omgivning, FSC-certifierade som de är. Många i dalen anlitar Holmen men förtroendet håller på att förbrukas.

Vi saknar också kraftfulla tag från kommunalråden i Ljusdal och Hudiksvall. Och vad säger landshövdingen?

Vi kan inte tillåta att väg 728, denna pulsådra för oss svågadalingar försämras.

Helmuth Klingenberg

ordinarie ledamot i Svågadalsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons