Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telejätte trakasserar kund

Jag kände igen "Sergel" på kuvertet sedan Telia förra gången krävde betalt för något jag inte fått. De hade installerat ett telefonuttag i mitt hus, påstod de. Men det var just vad de inte gjort, trots många samtal till deras svårforcerade telefonväxel.

Annons

Ett inkassobrev i brevlådan. Jag kände igen "Sergel" på kuvertet sedan Telia förra gången krävde betalt för något jag inte fått. De hade installerat ett telefonuttag i mitt hus, påstod de. Men det var just vad de inte gjort, trots många samtal till deras svårforcerade telefonväxel. Så jag gav upp hoppet.

Så småningom hamnade ärendet i tingsrätten och domaren tyckte att man måste väl göra en syn på platsen för att se med blotta ögat om där fanns ett jack eller inte. Det uppfattade jag som en förståelse efter en lång kamp med före detta Televerket. Jag bestämde mig för att kontakta en journalist på HT att närvara vi denna intressanta händelse. Men före utsatt tid meddelade bolagets juridiska ombud att de lade ner sin talan. Efter det lyckades jag äntligen få dem att installera telefonförbindelsen.

Nu har jag sagt upp mina båda abonnemang och efter det kom ett glädjande besked att jag hade 257 kronor tillgodo för det ena av dem. På telebutiken kunde jag inte få ut pengarna, men de bad mig i stället dra av beloppet från nästa räkning. Jag trodde det var ju den sista, men lyckligtvis (?) fick jag snart en räkning för det andra abonnemanget. Den betalade jag med ett specificerat avdrag på 257 kronor.

Det kom strax ett kravbrev på 257 kronor. Snart förstår de nog att det är just det beloppet jag hade tillgodo tänkte jag. Men nu har jag alltså fått ett nytt inkasso.

Hur mycket tid som gått åt för mig att ringa, skriva och närvara vid en rättegång för Telias misstag vet jag inte, inte heller vad allt mitt obehag kan värderas till. Jag har fått rådet att skicka dem en motfaktura, men det är inte lätt för en vanlig kund att driva ett sådant ärende mot en multijätte. Men jag oroar mig mest för Telias egna kostnader, bolaget som ägs av staten och har mig som delägare.

0650-318 81

(upphör inom kort)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons