Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxibåten bär sina kostnader

Erbjudandet om taxibåt för 200 kronor per person, tur och retur till kommunens uthyrningsstugor i skärgården, gäller endast under vissa dagar. Under högsäsong vecka 25-35 rör det sig om tre dagar per vecka, och under övrig säsong två dagar per vecka.

Annons

Vid övriga körningar debiteras en timtaxa på 1 250 kronor plus 6 procent moms, kvällar och helger 1350 kronor. Taxibåten Gigi får ta tolv passagerare plus bemanning, och alla turer till kommunens uthyrningsstugor utgår från Nyhamn strax norr om Ljusne.

Bränsleförbrukningen för taxibåten Gigi är ca 1,5 liter per nautisk mil vid 22 knops fart, 30 liter per timme. Då vi köper lågskattad diesel betalar vi cirka 4:50 kronor per liter, vilket innebär att bränslekostnaden är cirka 135 kronor per timme. Med underhåll, oljebyten med mera, är den totala driftkostnaden cirka 220 kronor per timme.

Entreprenören som vi i dagsläget köper bemanningen av debiterar 300 kronor per timme för en skeppare.

För att få en kostnadstäckning för resorna till uthyrningsstugorna krävs tre till fem passagerare vid varje enkelresa, beroende på hur effektivt dagen kan planeras med körningar till flera anläggningar på olika öar, och så vidare. Vissa körningar går med vinst och andra med förlust.

Resultatet för taxibåtskörningarna blev under 2009 i stort sett plus minus noll, och för 2010 ser resultatet inte ut att bli sämre, det vill säga ingen kostnad för skattebetalarna.

Dagens entreprenör är leverantör till WPD Scandinavia. som projekterar vindkraft på Storjungfrun och Finngrunden. Där de står för transporter av personal och material med mera. De äger två egna arbetsbåtar, och utför även jobb åt andra företag och privatpersoner, och har alltså inte bara Söderhamns kommun som kund.

Bemanningen har hittills inte upphandlats. Anledningen till detta är bland annat att den totala inköpssumman med god marginal ligger under gränsvärdet för en direkt upphandling. Förutsättningarna har ändrats år efter år, med nya stugor på nya öar, vilket gör att konceptet måste provas ut för att få det så effektivt som möjligt.

Vi kommer att behöva ytterligare något år för att utveckla skärgårdstrafiken, och förhoppningsvis kan den utökas på sikt. Då upphandlas på sedvanligt sätt.

Vi har heller inte hittat någon annan lokal entreprenör som kan ta sig an uppdraget på ett tillfredsställande sätt, och samtidigt aktivt vara med och hjälpa oss att utveckla.

Om någon annan entreprenör känner att de vill vara med och diskutera inför nästa säsong, är de naturligtvis mer än välkomna att höra av sig!

Henrik Olsson

skärgårdsverksamheten,

Söderhamns kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons