Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tänk globalt, handla lokalt – eller?

Jag är inte hemma i hälsingeskogarna så ofta numera men då jag kommer hem blir jag alltid sittande med morgonkaffe i ena handen medan den andra vänder sidor i några av veckans LjP.

Annons

Det är lite fotboll, bandy och kanske någon vargdebatt som rör om i grytan. Men så snubblade jag över en artikel om att göra rätt val i butiken. Inte bara tänka ekologiskt utan också varor efter säsong och kanske välja något vegetariskt på matbordet ett par dagar i veckan (nej, jag är inte vegetarian utan jagar själv älg och äter densamma med glädje). Kärnan i artikeln låg i en ökad medvetenhet i dina val vid charken eller vid grönsakshyllan – kanon tyckte jag! Mellan raderna tyckte jag mig kunna läsa att småskalighet och närproduktion (mindre transporter) var något bra, men det får stå för mig.

Ett par dagar senare läste jag att matvarujätten Lidl är ett steg närmare etablering i Ljusdal. Jag blev så trött att jag svepte resten av kaffet och gick och la mig igen. För varför ta in en matvarubutik med slogan ”Ist billig” (i hemlandet Tyskland) när det i mina ögon inte direkt saknas konkurrens. Jag behöver inte armbåga mig fram till kassan på Ica (tvärtom lägger Björks i Färila ned sin butiksdel, av vad jag förstått dålig lönsamhet) och då vi i dag är mer medvetna om värdet av lokalproducerad mat än någonsin tidigare? Dessutom har Lidl hamnat i domstol för antifackliga åtgärder och kritiserats för att ha dokumenterat anställda. Nej, Lidl känns inte som hästen att satsa på då det gått knackigt sedan den svenska etableringen 2003. 2008 visade företaget på en mångmiljonförlust och året därpå tvingades lägga ner fem svenska butiker. För att vara lite objektiv kan sägas att de repat sig något de senaste två åren. Men att motivera en etablering av Lidl med att det kommer skapas fler jobb tycker jag är kortsiktigt och dumt då jag tror(!) att Lidl är ett osäkert kort för framtiden och dessutom kommer de mindre butikerna att tvingas skära ned.

Till min poäng; I Sverige kastas i dag 1/3 av all mat, så vi behöver knappast en ny matvarubutik på grund av att vi svälter. Snarare måste vi bli bättre på att tänka igenom de köp vi gör. Matvarujättarnas kampanjer, exempelvis köp två få tre eller köp fyra burkar tonfisk och få 50 procent på ett storpack pasta (vilket de flesta då gör trots att man inte ens tycker om tonfisk och dessutom har glutenallergi) bidrar knappast till genomtänkta köp.

Jag säger så här; maten är för billig. Höj priset på maten och slopa lågprisbutiker som bara leder till överkonsumtion. För sanningen är att vi inte längre tänker med huvudet utan med plånboken.

Senaste julen fick jag ett ”Ljusdalspresentkort” där det stod; ”Tänk globalt, handla lokalt”. Rätt, tyckte jag då, men nu undrar jag; Vad betyder det, egentligen?

Micke Ärfström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons