Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta vara på den unika miljön kring Dellensjöarna

Kanalen och trafiken på Dellensjöarna är unikt i den norrländska industrihistorien, skriver Bror Berglöf.

Annons

Läste din insändare Sören Molander i HT den 8 juni gällande Tamms kanal och ditt påpekande att en industri och kulturhistorisk anläggning håller på att förfalla på grund av bristande intresse och ansvar på kommun, län och riksnivån.

Artikeln erinrar mig om att min bror och jag inköpte MS Björn 1986 och iordningställde den anrika båten i sjödugligt skick för att återuppta turtrafiken på Dellensjöarna. Många hundratals ideella arbetstimmar, egen penninginsats och bidragspengar, men till vilken nytta?

När MS Björn efter renoveringen fick klartecken från sjöfartsverket för passagerartrafik så var fortfarande ångbåtskajen och omgivande stränder i Harneviken och inloppet till Tamms kanal i mycket dåligt skick. I dag är förutsättningarna än sämre. Ytterligare förfall omöjliggör upptagning av större båtar för renovering/underhåll och uppställning inom Forså industriområde. Önskemål om upprustning av hamnområde i Näsviken hade redan 1986 pågått i 30 års tid. När så LIS-områden diskuterades framkom att just Harneviken vid utloppet från Dellensjöarna i Näsviken till Tamms kanal hade mycket goda förutsättningar att utvecklas, men vem lade på locket?

Frustrationen och känslan av att inte vara seriöst bemött av beslutsfattare är påtaglig. Kanalen och trafiken på Dellensjöarna är unikt i den norrländska industrihistorien och den kan återigen tillföra bygden arbetstillfällen och utkomst om den görs synlig och, framför allt, tillgänglig med den service som erfordras i dag.

Bror Berglöf

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons