Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Swedbank kapar sina rötter

På omslaget till sin årsredovisning skriver Swedbank att man arbetar för långvariga kundrelationer. På vilket sätt då och för vilka kunder kan man undra?

Annons

När banken i Ljusdal meddelar att man från och med mitten av juni månad kommer att upphöra med sin kontanthantering, kom det som en fullständig överraskning för de flesta av kunderna.

Swedbank hanterar många lönekonton och någon ränta betalas inte. För att komma åt sina pengar måste man ansöka om ett plastkort och ställa sig i kö vid bankautomaterna. Det är mycket lönsamt för banken eftersom kontoinnehavarna får betala avgifter för att komma åt sina pengar. Den service som banken av tradition har svarat för, vältras över till kunderna som dessutom får betala för att utföra bankens arbetsuppgifter.

Swedbanks våldsamma satsning i bland annat de baltiska staterna, ledde till stora förluster. Två nyemissioner räddade banken från konkurs. En del av de fria sparbankerna måste pantsätta sina aktier i Swedbank för att kunna delta i emissionen. När sedan värdet på aktierna sjönk under lånebeloppet, fick man lämna ifrån sig dessa till långivarna. De fria sparbankernas inflytande över Swedbank minskade därför.

Många av bankens kunder har inte råd. Det har banken självständigt tolkat som att kunder efterfrågar rådgivning. Man vill naturligtvis sälja sina egna produkter som fonder och annat, men har man inga pengar behöver man ingen rådgivning heller. Någon undersökning om vad Swedbanks kunder tycker har inte heller utförts. Kontanthantering en dag i veckan hade varit ett bra förslag om man tar hänsyn till kundernas behov. Att tvinga fram ett system där banken tjänar ännu mer pengar och kontoinnehavarna är de stora förlorarna är stötande.

Banken för folket har på kort tid förvandlats till en aggressiv affärsbank. Kortsiktigt är det säkert lönsamt men på sikt underminerar man den grund som verksamheten byggt på i många år. Kunder med mycket god ekonomi har av tradition sökt sig till de klassiska affärsbankerna och det kommer de säkert att fortsätta med.

Swedbank konkurrerar inte längre med låga boräntor och har därför förlorat många bolånekunder. Man har inte heller konkurrenskraftiga inlåningsräntor och kunderna har därför sökt sig till andra alternativ. När man nu också försämrar servicen till sina traditionella kunder, ser framtiden för Swedbank mörk ut. De fria sparbankerna kommer troligtvis att säga upp samarbetet med Swedbank om ekonomin tillåter detta och fortsätta med att ge en god service över landet på samma sätt som man alltid har gjort.

Trogen bankkund i 40 år

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons