Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svenskt Näringslivs sanningar om Nordanstig bör ifrågasättas

/
  • Nordanstig är värt bättre marknadsföring, menar skribenten.

Jag har inte fakta, men känslan är ändå att kommunen och företagarna är värda bättre marknadsföring än det material som Svenskt Näringsliv sammanställer utan att det ifrågasätts, menar Bengt Pantzare.

Annons

Numera finns begränsad lokal tidningsbevakning, men i Sveriges media skrivs mycket om kommunernas företagsklimat och vi får oförtjänt dålig publicitet. I år är vi, Nordanstig, 34:a i Sverige i grenen nyföretagsamhet. Förra året var vi 156:a efter en störtdykning 2014 från en 62:a placering. Kan någon förklara vad som förklarar jojo-åkandet i rankningen? Trots att vi tillhör toppskiktet i nyföretagsamhet rankas vi i bottenträsket i grenen företagsklimat, nämligen på plats 222 av 290 deltagare. Hur kan företagsklimatet vara så dåligt samtidigt som vi tillhör toppen i nyföretagsamhet och har en låg arbetslöshet?

Svenskt Näringsliv påstår sig ha koll på puckarna men de får oförtjänt mycket publicitet. När enkäterna skickas till, låt oss säga, 100 stycken och bara 50 svarar, då kan man inte dra slutsatsen att den halvan som inte svarat tycker lika som de svarande på frågorna. Men så menar Svenskt Näringsliv att det är. Jag har inte fakta, men känslan är ändå att kommunen och företagarna är värda bättre marknadsföring än det material som Svenskt Näringsliv sammanställer utan att ifrågasättas. Detta innebär inte att jag inte ser brister i näringslivspolitiken men nog är vi på väg åt rätt håll.

Bengt Pantzare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons