Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svartvitt om friskolor

Jonas Winder ser frågan om friskolor helt i svartvitt. I hans begränsade världsbild står friskolorna för allt gott medan de kommunala skolorna står för allt som är dåligt. Så naivt enkel är dock inte verkligheten.

Annons

Jonas Winder (9/3) ser frågan om friskolor helt i svartvitt. I hans begränsade världsbild står friskolorna för allt gott medan de kommunala skolorna står för allt som är dåligt. Så naivt enkel är dock inte verkligheten. Det finns många olika slags fristående skolor: Små landsbygdsskolor som värnar bygden och byns elever exempelvis Bobygda friskola. Religiösa skolor som värnar frikyrkans eller sektens fortlevnad före elevernas kunskapsutveckling. Det finns kommunala skolor med hög kvalitet likväl som det finns stökiga kommunala skolor med lägre kvalitet.

I Hudiksvall vill nu två aktiebolag etablera sig som skolföretag. Aktiebolag har som huvudsyfte att ge investerarna bra ränta på insatt kapital. Det är knappast elevens bästa som står i centrum i dessa företag. Därför har man en avsevärt lägre andel lärare med pedagogisk högskoleutbildning i dessa skolor. I rapporten "Skolverkets lägesbedömning 2009" konstateras att "andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen är 67 procent för fristående grundskolor och 87 procent för kommunala grundskolor". Andelen lärare per 100 elever är 7,6 för fristående grundskolor respektive 8,4 för kommunala grundskolor. Vad gäller rätten till bibliotek rapporterar Skolverket att "i de fristående skolorna hade 33 procent tillgång till eget eller annat bibliotek medan motsvarande andel för de kommunala enheterna var 77 procent".

Detta leder till att dessa bolagsdrivna skolor kan visa mycket god avkastning på det totala kapitalet. Avkastningen år 2007 låg på över 16 procent för utbildningsföretagen. De sex största bolagsdrivna skolorna gjorde under 2008 en sammanlagd vinst på 250 miljoner kronor.

Vi anser att dessa pengar, våra skattepengar, i stället ska användas för att ge våra barn och ungdomar de kunskaper, färdigheter och den sociala kompetens, som krävs för att möta framtidens utmaningar.

Lars Berglund, Olle Jonsson, Sandra Biasi, Ronney Olsson

Vänsterpartiet Hudiksvall

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons