Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stoppa Förbifart Stockholm!

För precis 30 år sedan startade trädkramarna civila olydnadsaktioner mot motorvägen i Bohuslän. Denna vecka kommer liknande aktioner att inledas mot Förbifart Stockholm, skriver artikelförfattarna.

Annons

Protesterna är ännu mer motiverade i dag!

Hösten 1986 var det inte många svenskar som visste något om klimathotet. Idag kan ingen politiker säga att de inte fått information om allvaret i denna fråga. Det senaste året är issmältningen i Arktis ännu mer tydlig. Forskarna är tydliga i sin varning om klimatkatastrofen som väntar.

Världens ledare enades i Paris om att uppvärmningen måste hållas väl under två grader. Detta är en ambitiös och nödvändig målsättning. Men den kräver också konkret handling och omprövning av gamla låsningar. En sådan är den svenska trafikpolitiken och dess tydligaste misstag Förbifart Stockholm.

Trafiken är en av Sveriges största klimatproblem. Av Sveriges 4,5 miljoner bilar är mindre än en procent elbilar. Fossilbilarna blir kvar mycket länge! Trafikverket har i sin egen klimatrapport visat att vi behöver elbilar, bränslesnåla bilar, bussar, tåg i tid mm men att tekniska lösningar inte räcker. Vägtrafiken behöver också minska om fordonsflottan skall bli fossiloberoende. Det är svårt att minska bilåkandet i Pajala och Sveg. Men det går alldeles utmärkt i större städer där det måste bli naturligt att göra merparten av resorna med kollektivtrafik och cykel. Trafikverket har visat att biltrafiken i Stockholm bör reduceras med 30 procent för att klara klimatmålen.

Trots detta påbörjas snart sprängningarna av världens längsta motorvägstunnel, den så kallade Förbifart Stockholm. Här ska minst 30 miljarder kronor slösas bort. Stockholmarna har i alla undersökningar uttalat att de vill att de beslutade trängselskatterna skall satsas på kollektivtrafiken. Men politikerna väljer att satsa alla pengarna på Förbifarten. En väg som kommer att öka trafiken och utsläppen. Trafikverkets egna studier visar att kollektivtrafikandelen av jobbresorna i Stockholm kommer att minska med denna motorväg. Biltrafikandelen kommer att ÖKA!

Om förbifarten stoppas frigörs även minst fem miljarder ur statens budget till tågsatsningar landet runt. Det finns många projekt som väntar på pengar, t ex Norrbotniabanan, Ostkustbanan, Dalabanan och Stångådalsbanan. Regeringens infrastrukturproposition kommande vinter måste ta Parismötet på allvar och stoppa alla nya stora vägbyggen som ökar utsläppen.

Planerna för Förbifarten gjordes upp långt innan klimathotet hade blivit tydligt, och beslutet togs innan Parisavtalet. Ännu har bara en bråkdel av de 30-46 miljarder kronorna slösats bort. Vi kräver: Ompröva förbifarten nu!

Trädkramarna förstod problemen med nya motorvägar för trettio år sedan men många politiker har ännu inte vågat tänka om. Nu är det ännu viktigare än då att sätta sig i vägen för en utveckling som hotar allas vår framtid.

Lars Igeland

trädkramare 1986

Ellie Cijvat

Adi Musabasic Vägs Ände 2016

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons