Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stockholmarna betalar nästan hela förbifarten

Av den beräknade kostnaden, 27,6 miljarder svarar staten bara för 5 miljarder, medan resten, över 80 procent, finansieras av regionen, främst genom trängselskatten i Stockholm.

Annons

Svar till Ann-Britt Lindmark-Lagerwall (6/10, Sören Molander (15/10).

Av de åtgärder vi redovisade för att främja utveckling i hela Sverige är Lindmark-Lagerwall kritisk på tre punkter; handelsgödselskatt, förbifart Stockholm och kilometerskatt. Centern verkar för öppna landskap och rättvisa villkor också för Sveriges ekonomiskt hårt pressade bönder.

Därför är det inte rimligt att vi som enda land i EU har kvar skatt på handelsgödsel. Skatten har gjort svenska produkter dyrare och ökat risken att produktionen flyttar till länder som inte har samma höga miljökrav som Sverige. Nu lättas bördan med 300 miljoner kronor årligen och vi får förhoppningsvis kvar huvuddelen av vår egen livsmedelsproduktion i Sverige. Det kan också ses som en balansering av besluten i våras om höjda dieselskatter.

Lagerwall påstår bland annat att Maud Olofsson skulle ha motsatt sig kilometerskatten därför att tågtrafiken inte kan ta emot mera godstransporter. Vi har aldrig hört Olofsson använda detta argument. Den kilometerskatt för godstransporter på väg som Lagerwall skriver om har både plus och minus. Men skatten slår blint och drabbar dem som också kör miljövänligt. Den skulle också vara ett hårt slag mot skogsnäringen som skulle få starkt ökade transportkostnader. När vi kan hitta en modell för kilometerskatten som inte blir en skatt på avstånd och drabbar Norrland är vi beredda att positivt pröva frågan.

Båda skribenterna tar upp förbifart Stockholm och Stockholm kontra Gävleborg. Vi tillhör inte dem som älskar förbifarten, men måste ändå medge att det är och blir ett allt större problem med Stockholmstrafiken, även för dem som bara ska åka förbi huvudstaden. Av den beräknade kostnaden, 27,6 miljarder svarar staten bara för 5 miljarder, medan resten, över 80 procent, finansieras av regionen, främst genom trängselskatten i Stockholm.

Molanders påstående om att staten satsar ”100-tals miljarder per årtionde” på trafiken i Stockholm är det totalt gripet ur luften. För perioden 20102021 satsas knappt åtta miljarder, en minskning med cirka 15 procent jämfört med tidigare. För Gävleborgs län ökar regeringen satsningen med 30 procent.

Det finns starka skäl att arbeta för mera resurser till Gävleborg, till infrastruktur och miljö, men Molander närmast skadar detta arbete med sina påhittade siffror. När det gäller arbetet för att utveckla landsbygden satsas just nu 35 miljarder kronor fördelat på sju år i landsbygdsprogrammet. Det enskilda vägnätet har fått en rejäl ökning till en miljard årligen. Sådana positiva siffror har vi aldrig sett Molander skriva om.

Sven Bergström, (C)

Forsa

riksdagsman

Karin Ånöstam, (C)

Vallsta

distriktsordförande

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons