Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stängda busshållplatser slår mot klimatet

Det är inte bara jag som drabbas av att X-trafik stänger busshållplatser, skriver Karin Kämsby med anledning av att busstoppen blir färre mellan Hudiksvall och Sundsvall.

Annons

Sedan jag flyttade till Gnarp har jag haft den stora lyckan att ha en busshållplats på 20 minuters promenadavstånd från hemmet. Men den 13 december stänger X-trafik den och ett 40-tal andra hållplatser mellan Hudiksvall och Sundsvall. När min hållplats stängs kommer det att ta mer än dubbelt så lång tid för mig att åka kollektivt till Sundsvall, om det överhuvudtaget är möjligt, och jag hänvisas till att ta bilen.

Det är inte bara jag som drabbas av att X-trafik stänger busshållplatser. Facebook-gruppen Vi som vill ha kvar busshållplatserna mellan Hudiksvall och Sundsvall har just nu 48 medlemmar. Fler är välkomna.

Stängningen av busshållplatser gör det svårare för folk som bor på landet att pendla till jobb och skolor. Alla har heller inte tillgång till bil och körkort. Och om ska man köra bil exempelvis till Sundsvall i rusningstrafik tar det längre tid än att åka buss eftersom det är köer överallt, till och med till parkeringsautomaten, om man hittar någon parkering.

När nya E4 mellan Njurundabommen och Sundsvall öppnades tidigare i höst slutade buss 29 att stanna vid Njurundabommen, Kvissleby, Stockviksverken och Kubal. De som pendlade från Gnarp till jobb där blev då tvungna att först åka in till Sundsvall och sedan ta en lokalbuss tillbaka söderut om de ville åka kollektivt till jobbet. Den resan tar så lång tid att det blir orimligt.

I stället ska en snabbuss gå mellan Hudiksvall och Sundsvall. Den stannar på fyra ställen. Till och med hållplatser som ligger i direkt anslutning till E-fyran stängs. Folk som bor på landet och har kunnat kliva på bussen i närheten av sin by kommer nu att tvingas ta bilen eller får stanna hemma. Det här beskrivs av X-trafiks propagandamakare som en satsning. I verkligheten är det en neddragning av samhällsservicen som inte bara drabbar oss som bor på landet personligen utan också slår mot klimatet eftersom vi tvingas köra mer bil.

Någon som tror att X-trafik i anständighetens namn gick ut med information till drabbade hushåll? O nej då. I stället kom det, efter påstötningar, upp skyltar på hållplatserna tre veckor före stängningen.

Hur tänker ni på X-trafik? Och hur tänker ni politiker som är ansvariga för styrningen av X-trafik? Vill ni hindra människor från att bo på landet och pendla till jobb och skolor?

Karin Kämsby  

Tjärnvik, Gnarp

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons