Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stan behöver köpare

I HT vädras för närvarande etablering vid nya sträckningen av E 4, det så kallade Medskogskrysset. Här signaleras om nya etableringar och ett tillskott av nya företag med följden att det skapas en massa arbetsplatser.

Annons

Man kan ju förstå, nu när trafiken leds förbi stan, vilket sker i de flesta landsortsstäder, av den anledningen att biltrafiken länge ökat till en omfattning, som inte kan tillgodoses i stadskärnan, att tanken till etablering dyker upp.

De städer som då har fattat beslut om etablering av verksamhet efter de nya bilstråken, med relativt "lyckat" resultat har varit rent trafikservicebetonade verksamheter, såsom bensinstationer med mindre förtäring i samband därmed.

De städer som utökat sin verksamhet, i tron att förgylla staden med verksamheter utöver ovanstående, har fått se en mindre framgång.

Det mesta, för att inte säga allt, finns redan i städer som årtionde efter årtionde har måttlig tillökning av fastboende, till dessa hör Hudiksvall.

Vi har en granne, Sundsvall, som är ett gott exempel på ovanstående. Den etablering som skedde där, och mycket talade ändå för den, var till stor skada för city Sundsvall, som uttunnades i sin naturliga utveckling, nästan till sovstad.

Att flytta ut stadshandeln till Medskogskrysset är nog en illa övertänkt åtgärd, om man vill se staden som stad.

Om sedan spekulerad etablering med etablerare utifrån till Medskogskrysset, verkligen blir av och sedan har någon ekonomisk framgång (utöver serviceverksamhet), får vi tids nog veta. Blir det framgång blir det tillbakagång inne i staden.

Om nuvarande verksamheter tillåts att växa i sina nuvarande kostymer är det nog till största fördel för staden och dess invånare Begivenheter för människor kommande "utifrån" finns i en omfattning som är typisk för småstaden, knappast kan nya begivenheter skapas i en omfattning som lyfter staden väsentligt, men utflyttning av verksamheter är i de flesta städer av ondo.

I södra Sverige finns vissa möjligheter att utflyttad och tillkommande verksamhet kan vara god planering, men detta beror i sin helhet enbart på mångdubbel utökning av fastboende.

Att behålla järnvägen genom stan, men segregera den från gatutrafik är nog att föredra i mindre offensivt utvecklade småstäder. Småstäder, och då allra främst i Norrland har varit små, och blir små. Måttlig utveckling.

Närhet till kommunikation (järnväg och buss) som i Hudiksvall är en maximal lösning för resande, bättre blir det aldrig.

Befolkningen överlag blir gammal och behöver kollektivtrafik nära till, den behövs, och ska tillvaratas i småstaden, inte utanför.

Kanske är det så att småstaden framöver blir en eftertraktad besöksort just för sin måttligt, men genomtänkta verklighet, planerad och genomförd verksamhet. Allt till fördel för genomresande och boende.

AC

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons