Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommarskola ingen bra lösning

Mikael Damberg (S) med flera skriver (16/6) att de vill införa obligatorisk sommarskola för de elever som inte når resultaten efter grundskolan.

Annons

Sommarskola är ingen ny idé, många kommuner erbjuder redan det på frivillig grund. Men Socialdemokraterna vill nu tvinga dit alla elever som inte klarar målen. Men om de verkligen vill komma åt skolans dåliga resultat så börjar de tyvärr i helt fel ände.

Orsakerna bakom ett skolmisslyckande är mer komplicerade än att det kan åtgärdas med 20 extra dagar på sommaren. Vi ska också vara ärliga med att de elever som inte klarar av grundskolan också är de som oftast saknas i klassrummet under ordinarie skoltid. Motivationen lär knappast höjas av att man pekas ut och tvingas in i klassrummet under sommarlovet.

Nej, allt för många elever har fallit igenom systemet på grund av att resurser och kunskapsavstämningar satts in allt för sent. Om en elev inte kan läsa ordentligt när han eller hon börjar fjärde klass, så är det mycket sannolikt att intresset för skolan försvinner redan då.

Därför har alliansen gjort omfattande satsningar på eleverna i de tidiga åldrarna. Till skolstarten 2008 startade vi ”skriva-läsa-räkna”-satsningen som går ut på att varje elev skulle kunna läsa, skriva och räkna efter tredje klass. Åren 2012–2015 pågår satsningen mattelyftet som ger utökad undervisningstid i matematik och fortbildning för mattelärare i grundskolan. Detta kompletteras av nationella prov i trean och betyg från årskurs sex. Det är så vi gör för att upptäcka de elever som inte får stöd i rätt tid. Med nya undervisningsmetoder och mer kvalificerade lärare kommer dessa satsningar också ge resultat.

Vi återkommer till att skolresultaten är ett stort samhällsproblem. Vi kommer inte att klara den långsiktiga konkurrenskraften om människor inte ens lär sig de mest grundläggande kunskaperna i skolan.

Men förutom att många inte klarar resultaten är det också ett problem att svenska ungdomar tar så lång tid på sig att klara sina utbildningar. Att då prata om förlängd skolplikt och fler insatser senare i livet är inte vägen framåt. Om något måste vi i stället se vilka insatser vi kan göra tidigare. Nya moderaterna vill till exempel göra förskoleklassen obligatorisk, betona förskolans lärandeuppdrag och satsa på mer forskning och utvärdering av olika undervisningsmetoder för de yngsta eleverna.

Våra förslag har stöd i forskningen. Vi lär oss som mest när vi är små och om man får tidigt stöd kan alla elever överkomma sina svårigheter.

Det finns inget fel med sommarskola, men sommarskola är lika lite lösningen på grundskolans problem som komvux är svaret på gymnasiets utmaningar.

Tomas Tobé (M), ordförande i utbildningsutskottet, Margareta B Kjellin (M), Lars Backman (M), riksdagsledamöter från Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons