Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Som man sår får man skörda!

Det är i förskolan som hela framtiden börjar. Barn som haft en bra och pedagogisk förskoletid presterar bättre i skolan, vilket inte alla vet. Hur bra och pedagogisk blir förskolan om vi har alltför stora barngrupper?

Annons

Och trots väldigt duktiga förskollärare, så finns det en gräns för hur mycket man orkar kämpa.

Efter förskolan kommer grundskolan. Där är det brist på ”tillräckligt med tid för varje barn”. Barngrupperna blir allt större. Varje barn får i bästa fall några få minuter lärartid per dag, vilket inte är tillräckligt. Särskilt inte för de barn som behöver mer än andra. Och de barn som det går bra för – ska inte de få bli ännu bättre?

Efter skolans slut vistas många barn på fritids. Alla som besökt fritids vet att där är enormt stora barngrupper – svårt att bedriva pedagogisk verksamhet – det handlar om att överleva dagen och hoppas att ingen kommer bort eller skadar sig. Fritidspedagogerna har för övrigt inte mycket tid till att planera sin verksamhet.

På gymnasiet förväntas barnen vara självgående. Men de barn som inte fick det de behövde i grundskolan på grund av konkurrensen om läraren och brist på hjälp och uppmärksamhet då klasserna var alltför stora, hänger inte med. Hur roligt är det då att gå i skolan?

Det måste vara roligt att gå i skolan och alla måste få känna att de är sedda, får den hjälp de behöver och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Därför måste det satsas på skolan. Ge lärarna mer av den resurs som heter ”tid för varje enskild elev”. Barngrupperna måste bli mindre. Ge lärarna mer av den resurs som heter ”tid för att planera verksamheten och följa upp resultaten av arbetet”. Skolan måste få kosta mer.

Alla pedagoger gör sitt bästa för eleverna och utifrån de förutsättningar som ges. Detta måste synas i våra lönekuvert.

Ingen pedagogisk verksamhet fungerar utan ledning. Våra rektorer förutsätts känna till hemligheten bakom hur man klonar sig själv. Ge dem förutsättningar och stöd för att vara pedagogiska ledare och låt alla oss som arbetar i skolan få en arbetsmiljö som gör att vi orkar fortsätta vårt arbete och nå bra resultat.

Om inte skolan är bra, så kommer det att visa sig i livet efter skolan. Många av dem som hamnar i fängelse är just före detta elever som inte fått tillräckligt med hjälp och stöd i skolan. Sverige behöver välutbildad arbetskraft för att bibehålla konkurrenskraften internationellt. De som inte fått det de behövde i skolan, kommer också att ha svårt att förstå sig på det som händer i samhället och det är en grogrund för odemokratiska grupperingar.

Allt börjar med en bra lärare och en bra skolgång!

Börja med skolan så löser sig resten!

Lärarförbundet i Hudiksvall

genom Elisabeth Swedman, ordförande

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons