Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Söderhamn bygger även för oskyddade i trafiken

Svar till Peter Olsson (22/9).

Annons

Framkomligheten på Faxholmsgatan har minskat, menar Peter Olsson. Som exempel nämns att Faxholmsgatans busshållplatser är lagda på fel ställe.

Vi som planerar i kommunen är tacksamma för dina synpunkter. Vi är medvetna om att syftet med de åtgärder vi genomför, inte alltid är helt uppenbart för trafikanterna.

Framkomlighet i sig är inte ett mål för trafikplaneringen i tätort.

Målet är i stället tillgänglighet och trafiksäkerhet, för alla trafikantgrupper. Vi vill ge bilister, gående, cyklister och bussresenärer möjlighet att på ett enkelt, smidigt och säkert sätt nå de servicefunktioner de har behov av. Det är också ett politiskt mål för Söderhamns kommun att förbättra förhållandena för gående och cyklister samt att öka andelen bussresenärer.

Så svaret på frågorna är: Ja, bilisterna ska stanna och vänta på bussen, och nej, man ska inte bryta mot lagen och köra på fel sida refugen. Ibland går det något långsammare och bilister kan behöva stanna något tiotal sekunder på lokalgatorna.

Då många arbetstillfällen har skapats i Faxeområdet, så har också önskemål framförts om anläggande av busshållplats. Vi har då valt att bygga en busshållplats, som kallas enkel stopphållplats, där körfält kombineras i samband med hållplatsen, vilket gör att biltrafiken i en riktning måste stanna och vänta när det står en buss på hållplatsen.

Syftet är att öka framkomlighet och tillgänglighet för bussar och bussresenärer. Med bussfickor tvingas bussen svänga för att komma in och ut från hållplatserna. Detta är obekvämt för passagerarna, särskilt äldre personer och personer med nedsatt rörlighet. De vågar inte resa sig innan bussen stannat, vilket ger längre hållplatsstopp. Dessutom hindras bussarna ofta att svänga ut i gatan igen, eftersom många bilister underlåter att släppa ut bussen, trots att de är skyldiga att göra detta. Utan bussfickor blir bussresan bekvämare och snabbare, vilket bidrar till att uppfylla målet om fler bussresenärer.

Ett annat syfte med att ta bort bussfickor, och använda stopphållplatsen är att sänka biltrafikens hastighet och ge en säker gångpassage. Vi har alltför många gator där bilisterna kör betydligt fortare än vad skyltarna tillåter och vad som är trafiksäkert.

Busshållplatser utan fickor ger en hastighetsdämpande effekt när bussen står där.

Man kan säga att mindre framkomlighet ger bättre trafiksäkerhet.

Johnny Olofsson

infrastrukturstrateg Söderhamns kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons