Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sociala företag lyfter människor – många går från bidrag till jobb

Vår viktigaste produkt är att utveckla individen och dennas förmågor, skriver Anna Ytell, Hushållsfixarna.

Annons

ASF, Arbetsintegrerat socialt företag, har hamnat mer i fokus och det är bra. Fler och fler inser vilken möjlighet ASF är för många människor och för samhället, inte minst ekonomiskt.

De flesta är överens om att det är fantastiskt när människor som ansett sig befinna sig i samhällets utanförskap känner sig delaktiga igen samt blir en del av samhället. ASF står för integration i mer än i en bemärkelse. Och ja visst, det är fantastiskt när någon går från bidragsförsörjning till att vara anställd samt vara med och driva sitt egna företag. Prata om att hitta egenmakten och möjligheten till känslan att få påverka sin situation! Klart att det är fantastiskt! Även spridningseffekterna runt de personer som når sina mål är fantastiska!

Min åsikt är också att våra ASF har fått en status som liknar ett konditori/bageri på landet. Alla säger att det behövs, alla säger hur bra det är. Vilken glädje att äta en bakelse. Man till och med pratar om hur goda bröden, bakelserna och kakorna är. Det dyker upp ord som att landsbygdsstöd borde användas. Man säger till andra att vårt bageri är jätteduktiga på sina produkter. Det får någon typ av status. Men när kunderna handlar så åker de ändå in till Willys eller grannbyn, eller så handlar man bara lokalt någon gång då och då ... Det är ju bra att konditoriet/bageriet finns för de som inte har bil eller kan åka ... Eller finns till för lokala stammisar som fikar varje dag. Den lokala affären uppmuntrar bageriet, men tar ändå in och säljer bröd och kakor från annat håll eftersom de påstår att kunderna efterfrågar det. Man konkurrerar, men tycker inte att man räknas som konkurrent. När konditoriet/ bageriet får lägga ner eftersom det inte finns förutsättningar så säger alla: Oj, vad synd! Kan ingen göra något? Men samtidigt så tycker alla att någon annan skulle ha gjort något. De borde ha gjort si eller så. Kunde inte de ha gjort ... De borde hjälpt till ... De borde ha handlat mer ... De skulle ha förändrat ... De skulle tänkt på ...

Jag tycker att det har blivit samma sak med ASF. Om vår produkt är att hjälpa människor så är de flesta ASF jättebra på det. Det finns siffror, alla vet. Vi får ut många i arbeten långsiktigt och hållbart. Ingen tvivlar. Ändå så när vi talar om att vi inte får betalt för vårt arbete att hjälpa individen och samhället så hamnar alltid diskussionen på affärsutveckling, mer utbildning med mera. Vi är bäst på att baka kakor, bakelser och bröd (sysselsättning, AT, FAT, praktik). Men man väljer ändå att ge betalt till någon annan.

Ja visst, det är sant. Vi borde ha förändrat massor av saker. Men individen är huvudprodukterna och våra andra tjänster och produkter är biprodukter där individer sätter förutsättningarna. Jag tror faktiskt att många ASF skulle klara sig bra på affärskonceptet om man sparkade individerna (våra huvudprodukter) som inte går att ställa samma krav på, krav på utbildning, krav på produktivitet, krav på närvaro och så vidare. Om vi kunde anställa bara de absolut bästa för affärerna, så skulle många av våra problem försvinna. Men då är vi inget ASF utan ett helt vanligt företag. Det finns redan många möjligheter för dem som vill skapa den typ av företag (de som drar sig för att anställa många av våra individer eftersom de ses som en ekonomisk risk och för mycket jobb).

Ni ASF måste sälja mer och bättre produkter, säger många affärsutvecklare. Det stämmer, men många ASF har också nått sitt tak på vilka uppdrag man kan ha med sin befintliga personal. Det är inte inflödet av uppdrag som sätter gränser utan vad man kan ta betalt och personalens begränsningar som sätter taket. Vi kan heller inte bara anställa hur som helst eftersom vi har en leveranstid på personal som dessutom förutsätter att vi haft ett bra flöde av ämnen för eventuell anställning. Detta ska dessutom hinnas med innan något annat företag anställer vårt ämne före oss när de börjar bli färdiga.

Ni måste höja priset. Stämmer också i många fall, men i många fall är priset också helt rätt. Vi kan bara ta betalt för kvaliteten och det vi levererar till kund. Kunden betalar ett marknadspris. Gör två av vår personal detsamma som en person på ett "vanligt" företag så är det svårt att ta betalt för mer än en person. Prestation: 100 procent av sin egen förmåga. Vad är mätvärdet 100 procent? Vad är en vanlig personprestation? Hur många på vårt ASF kommer upp i det?

En del säger att ASF ska vara mer innovativt. Det stämmer också, men många av våra individer har inte den läggningen. Man har inte ens kunnat skaffa ett jobb på egen hand under kanske 10–15 år. Ibland går det locka och tvinga fram och ibland så ska man inte gå den vägen.

Jag tycker att diskussionerna har blivit snedvridna. Vår huvuduppgift är att hjälpa människor att nå mål de kanske inte trodde var möjliga. Utvecklas, gå vidare i livet. Få anställning och egen försörjning. Detta är vi bra på! Detta borde vi få betalt för! Det är en tjänst till samhället som vi levererar bättre än många andra!

Så varför vill de som ska betala för detta inte göra det? Genom att vi kan rehabilitera/habiliterar människor till arbete då vi faktiskt tillhandahåller riktiga arbeten som är anpassade efter individernas förmåga, är det faktiskt också lite ologiskt att vi inte får betalt för det. Det får ju andra verksamheter som tillhandahåller liknande tjänster.

En smart företagsutvecklare skulle säga att ni få ta bort de produkter ni inte får betalt för och satsa på de produkter och tjänster kunderna betalar er för. För de produkter vi tillverkar, för de tjänster vi säljer som trädgård, städning och så vidare får vi betalt för. Det finns en efterfrågan och kunderna ökar.

Vi kan dock inte ta emot alla uppdrag på grund av vårt huvudsyfte ASF. Vår viktigaste produkt är att utveckla individen och dennas förmågor. Att utvecklingen är en efterfrågad produkt i samhället är det ingen som ifrågasätter, tvärtom. Problemet är att kunden (staten, samhället, kommunen) inte vill betala våra ASF värdet av vår produkt. Våra övriga kunder betalar kostnaden för de produkter de köper.

Avslutningsvis så blir diskussionerna lite konstiga ibland när vi pratar om affärsutveckling. Det tenderar att det vi (i konditori-/bageritermer) pratar om att utveckla kakfaten, sälja choklad med mera i stället för att se på fakta: Vem ska betala för våra goda bröd, bakelser och kakor? Vem är kunden till dessa?

Anna Ytell

Hushallsfixarna Hudiksvall

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons