Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smulor till Hudiksvalls dubbelspår?

Den just nu viktigaste frågan för Hudiksvalls framtid borde få ett bättre öde, skriver Göte Bohman i spårdebatten.

Annons

Tvärnej till tunnlar i Hudiksvall säger Trafikverkets representant Kenth Nilsson (HT 15/9 ). Han hade tre skäl: Tunnlar togs bort i förstudien 2010, energibrunnar måste lösas in och 20 meter jordlager över berg i Hudiksvall. Samtidigt projekteras i Varberg, en stad av Hudiksvalls storlek, en tunnel på 3,1 km. Mer än dubbelt så lång som den i senaste förslaget med station i Tingshusparken. Kostnaden för tunnel och inlösen av energibrunnar borde proportionellt vara dubbelt så stor i Varberg som i Hudiksvall. Dessutom ska statliga Jernhusen bygga ny station i Varberg men inte i Hudiksvall. Varför sådan särbehandling? Är det Norrland som vanligt som ska acceptera smulorna?

När det gäller jordlagret har Trafikverket delvis rätt. Men lite längre västerut går det lägga en spårsträckning med endast sju–åtta meter ned till berg i kritisk passage. Då blir det genomförbart men faller på inriktningsbeslut från 2010. Den just nu viktigaste frågan för Hudiksvalls framtid borde få ett bättre öde. Alla berörda borde i stället samarbeta med sina kunskaper för att finna den bästa lösningen och en rättvis fördelning av anslagskakan.

Göte Bohman

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons