Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Små chanser till flyg i Söderhamn

Svar till Jarl Karén.

Annons

Det var för en gångs skull ett enigt kommunfullmäktige som beslutade om nedläggning av flygplatsen i Söderhamn. (Inte bara undertecknad som en del tycks tro). Det enda vi var oense om var om beslutet om en motorstadion skulle tas samtidigt.

Sedan jag började med politik 2002 har flygverksamheten varit upp många gånger. Det har varit militär flygskola, civila inflygningsövningar, flygfraktprojekt, flygservice, flygskrotning och en del annat. Sedan 2002 har flyget och kringprojekt kostat minst 80 miljoner, kanske så mycket som 150 miljoner, men det är svårt att få fram klara siffror.

Varje gång nedläggning har varit på tal så har det i sista minuten poppat upp ett nytt projekt som skulle rädda flygplatsens framtid. Nu senast kom det ett förslag som enligt de själva skulle vara finansierat.

Kommunledning och fullmäktige trodde inte på denna plan.

För att flygverksamheten i Söderhamn ska fortsätta så krävs det stora investeringar i renovering och ombyggnad av banor och hjälpsystem. Banan i Söderhamn byggdes 1946 och har byggts på sedan dess.

Enligt kommunallagen får kommunen inte stötta ett enskilt företag, redan här blir det problem.

Om Fönebasen (Musslan, fält 46) kan sägas att den byggdes 1963 och byggdes om 1991 för att klara BAS90:s krav. Den hade fyra rullbanor, varav en H-bana som är 2 000 meter, en bana på 1 200 meter, två banor på 1 100 meter och en yta på några kvadratmil, enligt offentliga uppgifter. 2005 avvecklades den och såldes till Ljusdals kommun.

Om man nu vill utveckla flygverksamhet i Söderhamn så tycker jag det är en dålig taktik att först idiotförklara den förhandlingspart som finns och sedan även ge sig på enstaka politiker som vågar stå för sin ståndpunkt.

Skulle jag skött denna förhandling skulle jag först ta kontakt med tjänstemännen, sedan med kommunstyrelsen och kommunalrådet. Om inte det fungerat skulle jag kontakta varje parti och framföra ärendet. (Jag som dåvarande gruppledare för Miljöpartiet har inte kontaktats av denna projektgrupp).

Sedan kan jag tillägga att jag står för min röst för nedläggning på grund av alla de tidigare turerna. Det vill säga har man inte på tio år lyckats med något projekt så tror jag inte framtidsutsikterna är så goda heller, allra helst eftersom i stort sett alla flygplatser subventioneras med skattepengar i Sverige.

Olov Östlund (MP)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons