Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Släpp tvångsmässigt tänkande

Nu kritiseras det avtal om driftstöd som tecknades vid Folkets hus uppförande i Hudiksvall. Ett avtal som kanske grundades på bristande insikt vid ett enskilt politiska ställningstagande.

Annons

Nu kritiseras det avtal om driftstöd som tecknades vid Folkets hus uppförande i Hudiksvall.

Ett avtal som kanske grundades på bristande insikt vid ett enskilt politiska ställningstagande. Avtalet är såväl tidsmässigt som ekonomiskt bindande.

Fh ska nog ses som en samhällsnyttig inrättning som dock borde ha en ideologiskt neutralare framtoning, eftersom verksamheten förutsätter stort kommunalt stöd.

Nu uppmärksammans även flyttningen av bussgaraget.

Är det då ingen, inte ens HT, som minns det viktigaste skälet till att busstationen flyttades från gamla Energiverket, över Stationsgatan, till sin nuvarande plats. För 20 miljoner?

Detta lovvärda skäl var att bussarna vid uppehåll i körningen och vid förarnas lagenliga raster, inte tomma skulle behöva ut i trafiken, utan enkelt nå bussgaraget.

Då kunde man inte ens tänka sig att bussarna vid dessa tillfällen skulle korsa Stationgatan.

Det känns helt naturligt att chaufförerna protesterar mot att köra bussarna fram och tillbaka genom city, tomma. En lösning som inte minst ur ekonomisk- och miljösynpunkt borde vara förkastlig

Att ha kvar busstationen på sin gamla plats hade kostat mindre än hälften av kostnaden för den genomförda flyttningen.

Samma ofullständiga, tvångsmässiga, hantering ser nu vi för det omtalade badhuset på Kattvikskajen

I många inlägg, bland andra Oscar Friebergs under Debatt, belyses vilka problem, tekniskt/ekonomiskt, som uppförande på Kattvikskajen medför.

Lösningen är ur teknisk synpunkt mycket krävande och dyr, med grundläggning på omkring 4 000 lass delvis dåliga schaktmassor!

Den innebär också många indirekta kostnader som inte kommer att synas.

Det förslag till nyttjande av Kattvikskajen, som nyligen presenterats av MP, är utomordentligt bra, med bussgaraget kvar. Ett riktigt ansvarstagande

En hamnträdgård mitt i stan, på mark som svårligen kan användas till annat, känns dessutom mycket mer tilltalande.

Kjell Bergqvist

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons