Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolan viktigare än skatteavdrag

Den svenska skolan har varit en experimentverkstad för en rad huvudsakligen mycket tveksamma metoder under lång tid. I den i och för sig vällovliga ambitionen att fostra fria, kritiskt tänkande och prövande elever, tappade man bort sitt fokus – att meddela kunskap.

Annons

Läraren skulle vara – inte lärare – utan coach som skulle organisera grupparbeten och uppmuntra eleverna till eget kunskapsinhämtande. Att meddela kunskaper och färdigheter var i princip inte lärarens uppgift.

Dagens Nyheters reporter, Maciej Zaremba, har nyligen i en lysande artikelserie beskrivit de omfattande systemfelen i den svenska skolan, som dessa experiment lett till

Det relativa betygssystemet, där betygen skulle falla ut efter befolkningens normalfördelning, den så kallade Gausskurvan, som härjade från mitten av 1960-talet till 1995 var enligt Zaremba den värsta av alla olyckor som drabbat det svenska skolsystemet på långt tid. Skolan och lärarna förvandlades till organ för sortering och svek därmed sin grundläggande uppgift.

Göran Persson i den svenska regeringen lyckades med att kommunalisera den svenska skolan medan staten satte sig på läktaren och tittade på. Den åtgärden har verksamt bidragit till den fortsatta försämringen av skolan. Kommunerna är dåliga arbetsgivare för skolan och bör snarast befrias från detta uppdrag genom att huvudmannaskapet återgår till staten.

Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, är så bekymrat över svenska elevers försämrade resultat i internationella jämförelser att man nu startar ett flerårigt forskningsprogram – SNS Utbildningskommission – med fokus på frågan hur Sverige ska kunna stärkas som kunskapsnation. Man tror inte att regeringens åtgärder kommer att vara lösningen på skolans problem

Läraryrket – ett av landets kanske viktigaste yrken – har devalverats till den grad att lärarhögskolorna nu endast har en sökande per plats, vilket innebär att den är den av eleven den lägst prioriterade utbildningen.

Om man lägger örat till den pågående debatten är det ett antal rimliga åtgärder, som måste till för att svenska elever ska kunna återta den position man tidigare haft:

• Huvudmannaskapet till staten

• Höj lärarlönerna med minst 10 000 kronor i månaden.

• Inför lärarlegitimation, förbättra lärarutbildningen och inför antagningsprov till lärarhögskolorna

• Benchmarka (värdera) mot länder som gör bra resultat, exempelvis Finland, England.

• Arbetsro och ordning i skolan.

• Rektorer måste ha för uppdraget relevant utbildning.

• Den pedagogiska forskningen inriktas på metodkunskap i den svenska skolan, vilket den inte gör i dagsläget.

Sveriges ekonomi är lysande upprepas i media och av en stolt Anders Borg. Det kanske vore idé att i detta läge satsa resurserna på skolan i stället för ett femte jobbskatteavdrag.

Hans Degerman

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons