Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolan – politisk lekstuga

Mer än tio procent av de svenska grundskoleeleverna har för dåliga betyg för att ta sig in på gymnasiet.

Annons

Senaste utspelet från riksdagspolitikerna är att införa obligatorisk sommar skola för de elever som inte tar sig in.

Att tre veckors sommarstudier skulle kunna åtgärda brister som inte har kunnat åtgärdats under nio år i grundskolan låter otroligt.

Sommarskola har till och från kunnat anordnats tidigare av en del kommuner, men detta har då byggt på frivillighet. Nu är det tänkt att det ska bli obligatoriskt tvång, vilket är en helt annan sak.

Om det nu finns pengar att satsa i detta spel för gallerierna, varför har det inte satsats på stödåtgärder i den obligatoriska skola vi redan har?

Några funderingar som ansvariga politiker borde begrunda innan man drar igång! Det gäller 12 000 elever från år 6–9 fördelade över hela landet.

Hur ordnar man lokaler, med hänsyn till skolskjutsar och skollunch?

Vilka lärare har man tillgång till, om det nu gäller alla 18 skolämnena, vilka ämneskombinationer ska sommarlärarna ha?

Behövs några förändringar i skollagen, det gäller ju obligatorisk undervisning?

Finansieringen är kanske minsta bekymret. Några extramiljoner att smeta ut på landets samtliga kommuner.

Men vad är problemet? Att manipulera in ytterligare några tusen omotiverade elever till gymnasiet, med bristfälliga kunskaper är en sak. Hur får vi eleverna att hålla sig kvar på gymnasiet är en annan sak, när en tredjedel redan nu hoppar av?

Hur ser analysen av faktaunderlaget ut, som ligger till grund för beslutet?

Karl-Erik Nordlund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons