Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolan måste få mer resurser

Annons

”Mer pengar krävs till skolan” utropar Ljusdals-Posten häromdagen. Det gör det. 2011 är ett mycket stort reformår för svensk skola. Vi får ny lärarutbildning, lärarlegitimation och nya kursplaner. Om reformerna ska bli mer än ord krävs tillräckliga resurser, inte minst i Ljusdal.

Det blir tydligt när Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, undersöker hur många procent av eleverna i grundskolan som får godkänt i alla ämnen 2010. Ljusdal hamnar på en föga hedrande 231:a plats bland 290 kommuner.

Men kommunpolitikerna i Ljusdal tycker att det är viktigare att hålla sig inom den ”givna ramen” än att investera i framtiden (även om ett visst tillskott beslutats). Frågan är om politikerna inte heller tycker att de som i verkligheten ska genomföra reformerna, lärarna, ska få en bra arbetsmiljö och därmed förutsättningar att lyckas.

En viktig del i arbetsmiljön är läromedel, både tryckta och digitala. De gör att lärare kan arbeta mer effektivt med att undervisa hela klassen och handleda enskilda elever. Lärarna ska inte behöva använda tiden, ofta fritiden, till att kopiera och klistra ihop diverse material. Det finns dessutom lärarhandledningar med underlag till planering, uppgifter och prov. Med fler nationella prov och tydligare kunskapskrav är de ett stöd i lärarvardagen. En annan sak är att skickliga lärare kompletterar läromedlen med eget undervisningsmaterial.

Läromedlen verkar ha glömts bort i Ljusdal. Enligt statistik från Statistiska Centralbyrån SCB använde kommunerna 2010 i genomsnitt 3 337 kronor till ”läromedel, utrustning och skolbibliotek”. Ljusdal använde 2 764 kronor, 17 procent mindre. Dessa siffror innehåller alltså inte bara läromedel utan också symaskiner, löner till bibliotekarier och lägerskolor. Alla dessa lärverktyg behövs. Men man undrar hur mycket som blir kvar till de ”läromedel av god kvalitet” som läroplanen kräver.

Måste lärarna i Ljusdal utföra sitt krävande och komplexa uppdrag med hjälp av föråldrade läroböcker och kopieringsapparaten och med mindre tid till eleverna? Nej, om Ljusdals elever ska få möjlighet att lära och utvecklas på bästa sätt måste också deras lärare få en god arbetsmiljö med bästa förutsättningar.

Christian Jensen

kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Ljusdals kommun

Rickard Vinde

Svenska Läromedel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons