Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolan jobbar fel med matten

Redan i mellanstadiet (från årskurs 3) så förväntas eleverna ta ansvar för att "nu ska jag ha matte och medan jag väntar på hjälp från fröken när jag håller upp handen så ska jag göra lite svenska eller lite engelska...

Annons

Det kan läsas i media att svenska gymnasieelever har blivit mycket sämre på matte och fysik. Och att den sittande regeringen har som förslag att lärarutbildningen ska utökas med mera matematik som en nödvändig åtgärd för att elever ska bli bättre på det ämnet.

Men jag tycker mig se att det inte är en bra lösning. Jag tror att anledningen till att gymnasieeleverna blivit sämre på matte är för att eleven fått tagit eget ansvar för sitt lärande i alldeles för tidig ålder! Redan i mellanstadiet (från årskurs 3) så förväntas eleverna ta ansvar för att "nu ska jag ha matte och medan jag väntar på hjälp från fröken när jag håller upp handen så ska jag göra lite svenska eller lite engelska..." Och inte nog med det. Klasskompisen bredvid får hjälpa i stället för läraren, om det nu finns någon lärare.

På högstadiet så är det ofta lärarlösa lektioner. Och när det gäller matten så koncentreras det alldeles för mycket på hur svaren ska skrivas i stället för att det blir rätt svar. Till exempel; hur många äpplen har Lisa kvar när hon ger Kalle två av sina fem äpplen? Svaret är tre äpplen. Men i stället för att bara skriva siffran 3 som barnet räknat ut med hjälp av sina fingrar eller bara med huvudräkning så måste eleven skriva: Svar: Lisa har 3 äpplen kvar. Detta kanske låter som en bagatell. Och det kan verka okej att barn i klass 1 och 2 får lära sig skriva samtidigt som de har matte.

Men problemet är att detta sätt håller i sig ända upp till gymnasiet!! Jag tycker det är fel sätt. Detta sätt gör att barnen tappar intresset för matematiken. Och särskilt de som har läs- och skrivsvårigheter men ändå kan matte, orkar mindre, får lägre betyg. Sättet att lära sig matte är det som borde ändras.

Om regeringens förslag går igenom så är det stor risk att det inte finns så många lärare i framtiden eftersom kraven är för höga. Varför måste det vara en maxtid när man ska göra ett matteprov? Låt gymnasiet bli obligatoriskt för alla; en rättighet som grundskolan är i dag.

M.S

 

 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons