Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkta hastigheter inget aprilskämt

/

Trafikverkets senaste påhitt att sänka hastigheten i stället för att investera och förbättra våra vägar är tyvärr inget aprilskämt, konstaterar Kjell Inge Wennberg.

Annons

Man påstår sig rädda fem–sex liv per år med dessa dumheter. Jag påstår med säkerhet att man hade räddat minst femton liv bara på RV84 norr om Ljusdal om man hade satsat på mötesfria 2-1-vägar. Jag har personligen sett många av dessa tragiska dödsolyckor där den skyltade hastigheten på 80 eller 90 inte på något sätt varit avgörande.

Ta E4 som ett gott exempel på hur man har minskat dödsolyckor (att den sen är underdimensionerad och borde vara motorväg är en annan sak). Med det trafikflöde som finns i dag med fjälltrafiken borde till och med Trafikverket förstå att enda sättet är att bygga mötesfria vägar om vi vill minska trafikdöden. Att satsa ofattbara 700 miljarder på snabbtåg mellan tre städer är fånigt när det finns så många vägar och järnvägar i hela landet som behöver investeringar.

Att utveckla och förbättra vår infrastruktur i hela landet är en förutsättning för att hela Sverige ska leva. För oss i inlandet är bra tvärförbindelser en livsviktig förutsättning och att på detta sätt försämra möjligheterna är förödande på många sätt. Ta bara yrkestrafiken med de kör- och vilotider som finns – sänkt hastighet gör att man får väldigt små marginaler att klara till exempel en bussresa mellan Ljusdal och Stockholm utan rast vilket innebär en förlängning av restiden med 45 minuter. Ta av dessa klåfingriga politiker dessa 700 miljarder och satsa på en infrastruktur för hela landet

Kjell Inge Wennberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons