Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandlådenivå i järnvägsdebatten

Nu har det hänt. Rapporten till projektledningen på Trafikverket och till myndigheten som tilldelar pengar för järnvägar, har sänts.

Annons

Ropen från sandlådan i Hudiksvall finns med, flytta inte och ändra vår centrala station och inget stort taxiavstånd som Söderhamn, och naturligtvis ska vi också ha eget spår för våra pendlare med och utan nostalgiska drömmar.

Alla dessa önskemål har nu nått sitt mål. Kommunens förtroendevalda män och kvinnor har formulerat sina lagstadgade krav och därmed förnöjsamt lagt fast färdriktningen för stadens framtida utveckling.

Iggesunds Bruks nedläggning av sågverket skedde utan långa överläggningar. Verksamheten var inte lönsam, mark och läge inte bra, teknik och maskinutrustning sliten och åldrig. Järnvägen genom staden är också gammal, med handgrävda vallar i raviner, slingrande mellan myr och höga bergknallar, åldrade slipers med sliten räls och spåröverbyggnad. När kraven på belastning, tyngd och hastighet ökar, måste dock förflyttning och nybyggnad ske. I båda fallen var och är det tillgängliga utrymmet viktigt, för sågen fanns inga mera markytor och för järnvägen är kravet på ett dubbelspår inte genomförbart utan förflyttning.

Jag har på denna plats försökt styra upp diskussionen om järnvägen på en positiv nivå för stadens och regionens utveckling, men tydligen inte lyckats. Med tiden kommer nya planeringschefer och kommunalråd, men trots det så hamnar man på något sätt i samma gamla sandlåda. Ja, detta är beklagligt. De som i dag bevakar sina intressen om gångavstånd till tåget är i regel åldrade män med käpp. Jag måste därför för några år sedan avvika från ett sådant välbesökt möte med Trafikverket, då kverulanter i mångfald köade för ordet. Den nya generation som tar vid efter oss saknar dock inte den gamla järnvägen, vet inte ens var stationen en gång låg.

Kontentan med ett inflytande som markmonopolet för med sig kan bli denna. Jag får personligen hoppas att mina inlägga i denna spalt har noterats av de projektansvariga och som professor Göran Cars uttryckte det, att det kommunala markmonopolet, i dag verkligen är dött.

Sven Nordström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons