Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sabbet i bussen höjer biljettpriset

Allt som oftast så skrivs det insändare om dyra bussbiljetter. Problemet är att ingen frågat varför.

En del i förklaringen till att priserna ökar är de krav som ställs på operatörerna och deras fordon.

Annons

I dag pratar vi om trepunktsbälten i landsvägsbussarna, miljömässigt effektiva motorer, klimatanläggning och så vidare. Men en icke oansenlig del i biljettpriset ligger i den skadegörelse som blir på bussarna nuförtiden.

Operatörerna måste i dag kalkylera med att inredningen förstörs mer än normalt slitage när anbud läggs in. Detta blir då en direkt verkan på biljettpriset för resenären. För mig som chaufför är detta oacceptabelt då jag tycker att det är mycket trevligare att komma med en hel och ren buss när jag hämtar upp resenärer.

Det som man ser mycket av i bussarna är sönderryckta ryggstöd (görs med flit), klotter, utspillda drycker och så vidare. Ofta får jag städa fordonet efter en körning då jag hittar papper, snusprillor, burkar och liknande vid platserna. Ett annat "populärt" sätt är att kladda tuggummi på bälten och bältestungor.

Även nödhammarna rycks ut då och då vilket är ännu värre då dessa är en säkerhetsutrustning vid en eventuell olycka. På många ryggstöd (skyddsplasten på baksidan) är det sönderbränt också. Det är rakt av en säkerhetsrisk att sitta och elda i fordonet. Även om materialen är flamsäkra så bildas giftiga gaser vid en eventuell brand i bussen.

Jag måste allvarligt fundera om dessa människor som gör detta gör likadant när de är hemma hos någon de känner. Till exempel lägger upp smutsiga skor på soffan, eller "tappar" skräp hur som helst. Det är bra om man tänker på sina medresenärer innan man gör det, för hur roligt är det att sätta sig på ett smutsigt säte med rena kläder.

Till denna typ av skadegörelse tillkommer också skadegörelse och klotter av väderskydd på hållplatser. Glas på väderskydden är oerhört dyra i inköp och installation. En ruta kostar cirka 4 000 kronor att byta ut. Allt detta påverkar också biljettpriserna.

Om detta fortsätter, och i värsta fall eskalerar, så är det ju enkelt att räkna ut att priserna kommer att öka mer än nödvändigt. En vanlig landsvägsbuss kostar i dag cirka 1,4 miljoner kronor i inköp och då måste ambitionen finnas att vara försiktig med dem. Skadegörelsen kostar i material stora pengar årligen bara i materialkostnad och till detta kommer arbetskostnaden.

Jag som chaufför har självfallet ett ansvar att köra så att bussen inte går sönder, men även resenärer har ett ansvar att vara försiktiga med fordonet. Allt kommer ju förr eller senare att hamna på biljettpriserna och skattsedeln, vilket naturligtvis inte är önskvärt.

Nu ska jag också vara ärlig och säga att de allra flesta resenärer sköter sig exemplariskt, men det lilla fåtalet förstör för stora summor varje år.

Kalle Khalidy, chaufför i Söderhamns kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons