Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så undviker du baksmällan efter semestern

/
  • Det är klokt att tänka till över de alkoholvanor man har lagt sig till med under sommaren, menar artikelförfattarna.

Därför är det en bra idé att stanna upp, tänka till och reflektera över dina alkoholvanor under sommaren, skriver Juan-Pablo Roa, verkställande direktör IQ.

Annons

Sommar och semester. Det är en tid på året då vi dricker mer alkohol, och vi dricker också oftare. Inför sommarsemestern lät vi – IQ, en idéburen organisation som arbetar för ett smartare förhållningssätt till alkohol – SIFO genomföra en undersökning bland 1000 personer i Sverige.

I undersökningen uppger fler än hälften, 56 procent, att de dricker mer alkohol på semestern jämfört med övriga tider på året. Sex av tio svarar att de dricker alkohol oftare på semestrarna och sex av tio uppger att det är vanligare att de dricker alkohol på vardagar under semestern jämfört med övriga tider på året.

Det är inte konstigt att vi dricker mer under semestern för det finns få perioder under året som erbjuder lika många tillfällen att dricka alkohol. För de flesta är det inget större problem men det finns en fara med en ökad alkoholkonsumtion under semestern. Nämligen att semestervanorna för vissa kan bli svåra att bryta när semestern är slut.

Därför är det en bra idé att stanna upp, tänka till och reflektera över dina alkoholvanor under sommaren:

1) Lär dig mer om dina egna alkoholvanor, till exempel genom att göra testet på alkoholprofilen.se. Testet bygger på Världshälsoorganisationens (WHO) test AUDIT som används för att bedöma riskabla och skadliga alkoholvanor. Att kartlägga sina egna vanor och få information om vilka risker som finns eller hur man ligger till i jämförelse med andra, har i vetenskapliga studier visat sig leda till att de som dricker för mycket minskar sitt drickande. Gör testet nu under sommaren och följ upp med ett nytt test efter sommaren. Då ser du hur du ligger till under och efter sommaren, om det skett förändringar och i så fall hur stora de är.

2) Bestäm dig för när och hur du tänker dricka alkohol. Med en genomtänkt målbild ökar också chansen att det blir så som du har tänkt. Prata med din partner, vänner och/eller familj om hur ni ser på alkohol under semestern så att ni har en gemensam bild.

3) Varva med alkoholfria drycker eller drick varannan vatten. I dag finns många goda alkoholfria drycker och att varva ölen med alkoholfria varianter kan vara ett enkelt och smidigt sätt att minska sin alkoholkonsumtion. Även att dricka varannan vatten funkar bra – det gör att du dricker mindre och att du mår bättre dagen efter.

Att äta och dricka gott hör för många sommaren och semestern till men det kan vara smart att fundera över ditt förhållningssätt till alkohol under sommaren. Så minskar du risken för baksmälla efter semestern.

Juan-Pablo Roa

verkställande direktör IQ

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons