Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så här kan man göra spårarbetet mer kostnadseffektivt

Nog går det att göra arbetet vid järnvägsspåren mer kostnadseffektivt! Och mer samhällsvänligt! skriver Sven Tomtlund.

Annons

Som det nu har presenterats med ett tågstopp fyra timmar varje vardag innebär det störningar i trafiken under den tid i veckan och de dagar när de flesta reser för att komma till arbeten, studier, etcetera. Och vad jag kan se, till en onödigt stor kostnad.

Jag föreslår att helger används i 48-timmarspass, kanske endast varannan helg. Vad uppnår man med detta? Jo, följande:

1) Mer effektiv arbetstid = totalt mindre kostnad även om det innebär högre kostnad per timma under helg.

2) Mindre störningar för allmänheten.

3) Bättre utnyttjande av resurser, maskiner och manskap. Det man måste göra tio gånger under en vecka behöver göras endast två gånger (utfrakt/infrakt av maskiner utrustning och manskap) vid helgarbeten. Denna effektivisering gör den extra kostnaden per timme billigare än arbetet med fönster under vardagarna.

4) Om transporter krävs under helg av gods, (här kan persontransporter utföras med buss, med acceptans från resenärer) kan man med lätthet planera in fönster för transport alternativt välja andra alternativ av spårval.

5) Tidsaxeln av totala arbetet förkortas väsentligt.

Nog borde det väl vara möjligt till ett flexibelt tänkande utan prestigeförluster, vad säger Trafikverket?

Sven Tomtlund

Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons