Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rök på så får du kol

KOL är en kronisk sjukdom som smyger sig på. Därför kan det ta ganska lång tid innan du märker om du lyckats. Men ge inte upp- fortsätt röka för förr eller senare får du det!

Annons

Börja med att bli beroende av cigaretter. Gärna i så tidig ålder som möjligt.

Rök så mycket du bara orkar. Försök sedan att successivt öka intaget för att sedan nå upp till ett intag av cirka 20–30 cigaretter per dag.

Rök även nattetid. Ett tips är att låta en klocka ringa varannan timme. Ha askfat och cigaretter vid sängbordet, nära till hands. Att röka regelbundet är bra då det gynnar beroendet samt att lungorna aldrig får en chans att återhämta sig. Rök aldrig med öppet fönster!

Om du har lätt att bli andfådd vid exempel ansträngning, är det viktigt att du sätter dej ner och tuggar på något. Gärna nikotin tuggummin med valfri smak.

Uppsök absolut inte en doktor, utan fortsätt ignorera problemen.

Om du dessutom byter cigarett – till en starkare sort utan filter, samtidigt som du tänker på att dra långsamma och djupa andetag – detta för att vara säker på att tjärat verkligen ska fastna i flimmerhåren.

När andhämtningen lugnat sig kan du försöka promenera igen – men gå sakta och rök hela tiden.

Det är viktigt att du jobbar på att få en försämrad kondition. Kondition är ett stor t hot.

Piper det i bröstet nu? Utmärkt, då är du en god bit på väg!

Efter ett par års rökande börjar du förhoppningsvis känna det som att du hela tiden bär en för trång tröja. Eller kanske har du fåt en förkylning som aldrig vill ge sig.

Nu kan du ha lyckats men jag råder dig att fortfarande inte kontakta din hälsocentral eftersom där finns effektiva mediciner som kan hjälpa dig vid en eventuell avvänjning från nikotin.

Behåll hellre den här andnöds- känslan för dig själv.

Vid det här laget borde du ha en slemmig och ofta förekommande hosta. Du ska ha börjar magrat och får lätt frakturer.

Eventuell hjärt- och kärlproblematik ska figurera, samt en stark tendens till depression.

Vid långvarig depression se till att du har tillgång till extra starka och många cigaretter. Detta ifall att orkeslöshet inträder.

Här är 6 viktiga punkter som du måste ha uppfyllt för att vara säker på att du ligger i riskzonen.

1. Du hostar flera gånger om dagen.

2. Du hostar upp slem de flesta dagar.

3. Du tappar andan lättare än andar gör i samma ålder.

4. Du ska helst ha fyllt 40 år och ha dålig kondition.

5. Du känner dig trött, orkeslös och deprimerad.

6. Du röker.

Om du följt dessa råd ska kol ha inträtt. Vari sjukdomen du befinner dig beror helt och hållet på individuella prestationer.

Om du misstänker att du fortfarande kanske är frisk kan ett ytterligare ökat intag av cigaretter kanske undanröja dina tvivel.

Sofia Rapp Johansson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons