Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riskfyllda vägar i norr

Bilolyckorna radar upp sig, en eller flera per vecka utefter nya E4-sträckningen Hudiksvall–Enånger. Ett ekonomiskt snålbygge, smal som en getrygg med fastbandshage i mitten.

Annons

Men nu är hagen inte byggd av vekt granvirke utan består av knappt meterhöga stålstolpar. På dessa stolpar spetsades ytterligare en personbil fast under det gångna veckoslut, med svåra personskador som följd.

Att bygga en 2,1 mil lång europaväg för mindre än 700 miljoner (0,7 miljarder) är alarmerande, det kan bara bli ett underkänt resultat hur duktiga entreprenörerna än må vara. Tumregeln för några år sedan var att en mil motorväg kostar en miljard. För förbifart Stockholm som är att jämställa i längd så betalar staten 27,6 miljarder kronor. Enkel mattematik ger då vid handen att staten betalar 13 miljarder per mil för förbifart Stockholm och bara 0,34 miljarder per mil i Hälsingland.

Varför? Svaret är enkelt. Över Stockholm gödslas fabulösa summor ur statskassan för att upprätthålla översysselsättningen och den ekonomiskt närda inflyttningen, finansierad med landets skattepengar.

Den absoluta motsatsen gäller för Norrlandslänen för där ska statens återinvestering av skattemedel hållas så långt under smärtgränsen som möjligt för att framtvinga avfolkning.

I norra Sverige tillåts knappast några vägbyggen alls, bara i nödfall för att matcha lokala politikers renommé och alltid. I så fall, med förbehållet att så många samhällen som möjligt isoleras och suddas ut från kartan.

Visst är vägsträckan vackert lagd genom landskapet så synintrycket är positivt men var är cykellederna vid trafikplatsernas korsande vägar? Rondellerna är så snävt byggda att endast småbilar lagligen kan krångla sig igenom.

Fortsättning följer med mer negativ statistik när snö och halkan obönhörligen drabbar oss, då saknas plats för snön i mittremsan mellan norr och södergående trafik.

Sören Molander

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons