Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reformer förändras på SFI för individens bästa

Vi deltog i Miljöpartiets mentorskapsprogram som riktade sig mot kvinnor som är politiker för Miljöpartiet och har utländsk bakgrund. Jag som var mentor är SFI-lärare och fritidspolitiker. När vi tre arbetade tillsammans bestämde vi oss för att göra en liten enkätundersökning om SFI eftersom vi ville göra oss en bild av hur eleverna uppfattar SFI och hur man använder kunskapen i vardagen. SFI betyder svenska för invandrare och det nya namnet är utbildning i svenska för invandrare.

Annons

En av de frågor vi ställde var om de studerande ansåg att de hade svenska kontakter utanför skolan. Väldigt få av de som svarade ansåg att de hade svenska kontakter efter skoltid och de tränade minimalt med talat språk privat. Frågan är vad kommunerna gör för att förbättra etableringen av kontakter för våra nya invånare så att det på ett smidigt sätt underlättar språkinlärningen. För att stärka det talade språket behöver eleverna få öva svenska utanför skolan på ett naturligt sätt.

Flertalet av eleverna vi frågade hade varit en längre tid på SFI och de var nöjda med sin utbildning och det är ett gott tecken att eleverna trivs i utbildningen. När det gällde det vardagliga livet och användandet av språket så var det lite blandade svar. Många kunde använda sin svenska när de skulle handla och åka buss och de hade nytta av språket. Det var dock inte alla som valde att utföra dessa sysslor på egen hand.

Det ställdes även frågan om de kände till etableringsreformen och det gjorde ingen av dem vi frågade. Vad det beror på vet vi inte men en förklaring kan vara att de fortfarande går på SFI enligt den tidigare introduktionen där socialförvaltningen hade huvudansvaret. Det kan även vara så att eleverna bara inte hade hört begreppet. Etableringsreformen innebär att arbetsförmedlingen numera har huvudansvaret för etableringen av flyktingar i kommunen och det ser vi som något positivt eftersom eleverna då uppmuntras till ett aktivt liv direkt från start. På det sättet möts myndigheter och skola på ett naturligt sätt för att verka för deltagarnas bästa.

Enligt vår åsikt är syftet med svenska för invandrare att man lär sig ett språk som eleverna har nytta av och de får självförtroende att använda svenskan i det vardagliga livet i Sverige. Syftet med att lyfta denna fråga är att belysa vikten av svenska kontakter utanför SFI. Språket är livet och livet är språket. I samverkan runt våra nya svenskar når vi allra längst med etableringen så att våra samhällsmedborgare trivs på ett bra sätt och känner sig välkomnade till sitt nya land och rustade för livet i Sverige.

Anna-Karin Bengtsson, SFI-lärare och MP-politiker

Asma Naima, Saleh MP-politiker Malmö, Fosie

Habira Majieva, (MP) Botkyrka

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons