Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

PTS ställer krav på Telia

Svar till Jörgen Bengtson (23/9).

Annons

Det är mycket viktigt att Telias teknikskifte genomförs på ett för kunderna korrekt sätt. Lagen om elektronisk kommunikation, som bygger på ett EU-direktiv, reglerar våra rättigheter till telefoni. Lagen är teknikneutral, vilket innebär att vi som konsumenter kan erbjudas olika lösningar för att kunna ringa; via koppar, trådlöst eller med fiber. När det gäller Telias teknikskifte är det mycket viktigt att tekniken fungerar, att informationen är tydlig och når kunderna i god tid, samt att kundtjänst och uppföljning utförs så att kunder kan få snabb hjälp. Post- och telestyrelsen (PTS) kommer noga följa att Telia och andra telebolag sköter detta. Inga konsumenter ska behöva hamna i kläm, det är inte acceptabelt.

När det gäller dina synpunkter på att PTS ska verka för utökad mobiltäckning just där du bor, är detta något som vi inte kräver av telebolagen. Det är upp till dem att bygga ut de olika mobilnäten efter vad de lovat när de fått tillstånden, och vi utövar tillsyn och kontrollerar att telebolagen lever upp till sina egna utfästelser. Vi har ställt mycket höga krav på befolkningstäckning under utbyggnaden av såväl GSM- som 3G-näten, samt på yttäckning i 450-MHz-bandet, där Net1 är verksamt.

De problem som konsumenter drabbats av i samband med Telias teknikskifte är något som PTS ser mycket allvarligt på. Vi kommer fortsätta att arbeta med teknikskiftet, så att telebolagen rättar till de problem som kunder nu upplever.

Olof Bjurö, Ställföreträdande avdelningschef för konsumentmarknadsavdelningen, Post- och telestyrelsen (PTS)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons