Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Projektera Delsbo Södra Länken

/
  • En bättre lösning är det förslag som flera gånger presenterats, men aldrig seriöst utretts – Delsbo Södra Länken, vars tanke är att sammanknyta Kalvstigen och 84:an via Fänsmyrvägen, skriver artikelförfattarna.

Artikelförfattarna föreslår "Delsbo Södra Länken" som en lösning på viaduktfrågan.

Annons

Viadukten i Delsbo har återigen blivit en het fråga. Nyligen gick Mikael Löthstam (S) ut i HT och meddelade att viadukten nu ska rivas, detta trots att den är central för en av Delsbos största turistattraktioner, samt att en borttagning av viadukten knappast löser de trafikproblem som tunga transporter genom orten ger. Ett trafikproblem som kommunen själva delvis är ansvariga för, i och med planeringen av en gata med både bostäder och lätt industri. Självklart går det transporter därigenom.

En rivning skjuter snarare vidare trafikproblemet genom två undermåliga fyrvägskorsningar. Det är också väldigt lätt att riva saker, och det är billigt. Det visar på handlingskraft. Det är dock betydligt mer krävande att bygga upp saker, och det är dyrare. Speciellt broar. Än mer så broar mellan människor – för det är även de som rivs i hetsen.

En bättre lösning är det förslag som flera gånger presenterats, men aldrig seriöst utretts – Delsbo Södra Länken, vars tanke är att sammanknyta Kalvstigen och 84:an via Fänsmyrvägen. Komplettera detta med exempelvis en GC-väg genom viadukten eller med att helt stänga av viaduktvägen för motortrafik, och hänvisa den till utfarten vid Senseair. På så vis slipper man den problematiska trafiken genom centralorten. En tryggare och trevligare lösning för alla.

Att kommunen säger att det saknas pengar är inte trovärdigt, och det är tråkigt att se att många dellbor köper det argumentet rakt av. För pengar finns, så länge det handlar om Hudiksvall. När E4:an drogs om fanns det 30 miljoner. När Tunbylänken byggdes var det inga problem att betala 21 miljoner kronor för 1,3 kilometer väg. Inte heller till den tilltänka ombyggnationen av Skvallertorget saknas det pengar. Då finns 15 miljoner (kommunen står för hälften), trots att behovet kan anses tveksamt.

Vidare har kommunen investerat 85 miljoner i gator och vägar de senaste fem åren. Av dessa har 73 miljoner landat i Hudiksvall och en halv (!) i Delsbo/Bjuråker, trots att bygden utgör nästan en femtedel av invånarna. Det är dags för förändring nu.

Det är viktigt att inte glömma resten av kommunen i ivern att förbättra Hudiksvall. Kommunen är större än sin centralort. Varför inte satsa på det som särskiljer Delsbo från andra småorter i landet? I stället för att nu riva viadukten, föreslår vi en projektering av en hållbar, trafiksäker och rättvis lösning – en projektering av Södra Länken. Det gynnar alla!

Stefan Westman

Marianne Palmgren

Rolf Bogatir

Per-Gunnar Jacobsson

Jon-Erik Liw

samtliga Delsbo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons