Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Produktion av etanol i Gävleborg?

Kommer Sverige att nå målet med en fossiloberoende fordonsflotta 2030, och hur ska det gå till?

Annons

Vi tror att Sverige kan bli fossiloberoende betydligt tidigare än så. Med hjälp av lokala politiker och lokalt näringsliv samt en handlingskraftig regering med ett brett förankrat program. Och vi på St1 är övertygade om att vi kan vara med och bidra på ett avgörande sätt.

De närmaste dagarna kommer vi att besöka Hudiksvall och sondera terrängen hos lokala politiker för att utröna intresset av eventuella lokala investeringar i produktion av biodrivmedel.

Anledningen är att etanol som drivmedel är en av de viktigaste pusselbitarna för att Sverige ska nå målet att bli oberoende av fossila drivmedel till 2030. Och på vägen fram till målet måste vi skära ner väsentligt på användningen av fossila drivmedel för att radikalt minska CO2-utsläppen.

Därför måste vi ersätta bensinen i Sverige med etanol, och så snart som möjligt! Och vi önskar inget högre än att få bygga etanolproduktion i anslutning till där det finns råvara, exempelvis vid lokala livsmedelsindustrier över hela landet. Till exempel i Gävleborgs län. Då skapar vi en etisk, närproducerad etanol.

Etanol finns redan i dag på bensinstationer, i form av E85 och låginblandning i bensin, över hela landet och är tillgängligt för alla bilister. Och vi har kunskapen och tekniken för att producera den 100 procent etiskt och hållbart genom att använda avfall och restprodukter från bland annat livsmedelsindustrin.

Det här gör vi redan i sju fabriker i Finland, och förhoppningsvis snart också i Sverige, kanske då i Gävleborg. Det enda vi behöver är tydliga besked från politiker så att vi kan sätta spaden i marken.

Vårt koncept är lokal produktion av etanol ur restprodukter samt volymtillverkning vid vårt raffinaderi i Göteborg, och från dessa skulle vi kunna försörja en betydande del av den svenska bilparken året runt med 85 procent etanol. En förutsättning är naturligtvis en omställning av bilparken till så kallad flexifuel-bilar och lägre pris på etanolen genom skatteregleringar.

Tekniskt sett är det egentligen inga problem att utveckla bilar för att köras på 100 procent etanol, vilket är ytterligare ett intressant steg mot en fossilfri vision.

Ska vi ersätta fossilbränslen (bensin och diesel) före 2030 måste vi ha realistiska alternativ redan i dag. Elbilar och biogasbilar är bra komplement, men etanolen är den enda snabba vägen att ersätta bensinen. Elbilen är långt ifrån färdigutvecklad, och biogas fungerar bäst regionalt till nyttotrafik.

Att ersätta den fossila bensinen och dieseln måste ske ansvarsfullt och klokt. Stimulans av etanolfordon är mumma för miljön.

Men såväl drivmedelsbranschen som biltillverkarna behöver långsiktiga svar från politikerna om vilken linje de kommer att satsa på för att nå miljömålen 2030.

De svaren saknar vi i dag.

Jonas Sidenå, vd St1, Bensindirektören som vill avskaffa bensinen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons