Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Polisen har tekniskt trollat bort sig själv”

Till rikspolischefen och dina underställda chefer: Nu får ni sluta leka med era idiotiska förändringar! menar insändaren som får Svar direkt från Mikael Alsterblad, tf. Polisområdeschef Gävleborg.

Annons

Provade att ringa 114 14 för att bli kopplad till vakthavande befäl i Gävle. Mitt ärende var av arten påtalande rörande ett trafikproblem, som kunde åtgärdas vid tillfälle.

Vid telefonistens svar, som var ganska kortfattat, måste jag för den personen uppge mitt ärende, i annat fall kopplades jag inte till någon vid polisen i Gävle. När jag till slut blev uppkopplad talade en mekanisk röst om att jag hade 134 samtal före mig med en väntetid på 24 minuter.

Det finns ingen möjlighet i dag att tala med en tjänstgörande polis, låt vara om kanske ett alldagligt problem. Polisen har tekniskt trollat bort sig själv. Bakom datoriserade telefonväxlar och mycket annat, som stora enheter i tron att just denna form är allena saliggörande.

Nej, se till att återgå till det system när man på en liten ort kunde gå in på en polisstation för att fråga eller påtala en sak.

Detta främlingskap som poliser arbetar under gentemot allmänheten kan inte hålla. Situationer kan uppstå för en polis då han behöver hjälp av allmogen som i de flesta fall uteblir på grund av att ingen civil vill ge en hjälpande hand.

Jag är förbannad helt igenom, för det enkla påpekande jag ville framföra har jag än i dag inte fått fram.

Funderande norrlänning

Svar direkt

Hej Funderande norrlänning!

Det är tråkigt att höra att du inte känner dig nöjd med det bemötande du fick av oss. Jag konstaterar att informationen över hur man kommer i kontakt med svensk polis hela tiden kan förtydligas.

Polisen prioriterar alla ärenden som kommer till vår kännedom. Vårt viktigaste uppdrag är att rädda liv och hindra stora skador på egendom. Det är oftast de samtalen som kommer in via 112.

När det gäller andra typer av ärenden, som inte är av akut karaktär och som kommer in via 114 14, så kan det tyvärr förekomma väntetider. Det är vi väl medvetna om och vi arbetar för att försöka korta ned väntetiderna så mycket som möjligt.

Om man har svårt att vänta i telefon så kan man till exempel alltid nå polisen via mail eller skriva brev. Information om olika vägar att nå oss, både på lokal och nationell nivå, finns på polisens hemsida, polisen.se. 

Polisens reformarbete rullar på enligt fastlagd plan. De förändringar som görs ger en starkare polisorganisation med en nationell slagkraft och fler poliser som arbetar närmare medborgarna. En enig riksdag står bakom reformen. Men en av de största organisationsförändringarna i statlig förvaltning på mycket länge går inte obemärkt förbi. Det är ofrånkomligt att det under en period blir besvärligt på olika sätt men vi arbetar så fort det bara går för att åtgärda de problem som uppstår. 

Mikael Alsterblad

tf. Polisområdeschef Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons