Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Planera hållbart för framtiden

/
  • Därför vill vi redan nu tydligt visa att när Hudiksvalls kommun ska besluta om en cykelplan så bör inte Dellenbanan omvandlas till G/C-väg, skriver debattörerna.

Alla är överens om att resandet måste gå från fossil-beroende till fossil-oberoende om vi ska klara klimathotet, skriver debattörerna som gärna ser Dellenbanan som ett komplement till övrig järnväg.

Annons

En stor del handlar om att öka andelen kollektivtrafikresor och där är bussen självklar. Den kan använda flera olika drivmedel – det finns idag ett antal fossilfria – och kan gå överallt där det finns vägar. Tågets stora fördel ligger i snabbheten och bekvämligheten. För att locka fler att resa kollektivt behöver vi satsa på att utveckla tågtrafiken i regionen. Detta eftersom tåget anses mer bekvämt och det fungerar utmärkt att arbeta på tåget.

Forskning visar att chansen att få fler att åka kollektivt ökar om de slipper omstigningar. Vi måste göra kollektivresandet till ett enkelt och självklart sätt att resa. Där har tåget en naturlig plats och även om det i dag varken finns planer eller pengar avsatta för att rusta Dellenbanan till det skick som behövs för persontrafik så vet vi att både riksdag och regering är medvetna om att steg måste tas för att öka investeringarna i tåginfrastrukturen.

Synpunkter har framförts om att vi inte bör lyfta Dellenbanan som ett infrastrukturprojekt då det kan prioritera ner arbetet med Ostkustbanan. Vi menar tvärtom att de kompletterar varandra. Ostkustbanan är ett nationell och internationellt projekt såväl som regionalt medan Dellenbanan är av regionalt intresse i första hand. När Ostkustbanan får dubbelspår kan Dellenbanan även fungera som en avlastning för Norra Stambanan som fortfarande är enkelspårigt. På så sätt kan vi öka andelen tågtransporter från inlandet utan att det påverkar persontrafiken på Norra Stambanan negativt.

Därför vill vi redan nu tydligt visa att när Hudiksvalls kommun ska besluta om en cykelplan så bör inte Dellenbanan omvandlas till G/C-väg. För oss är det en otroligt kortsiktig och helt ogenomtänkt lösning. Vi har svårt att se hur kommunens tidigare planer på en cykelinfrastruktur längs Dellenbanan ska öka andelen cyklister från Forsa och Näsviken genom en cykelväg som är bra mycket längre än landsvägen. All logik säger att en cyklist, såväl som en gångtrafikant, av naturliga skäl väljer den kortaste vägen. Det är naturligtvis enklare för bilisterna att åka en omväg.

Vi är oroliga för att beslutet i sig kan omöjliggöra att Dellenbanan i framtiden rustas för persontrafik. Därför vädjar vi till ledamöterna i Hudiksvalls fullmäktige att planera för framtiden genom att förespråka en mer hållbar stadsplanering.

Xamuel Gonzalez Westling

Vänsterpartiet Gävleborg

Björn Brink

Centerpartiet Ljusdal

Andréa Bromhed

oppositionsråd Miljöpartiet Hudiksvall

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons