Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Överklaga Eons beslut om ersättning

Jag reagerar mycket starkt på Eons beslut att inte betala ut ersättningar till de drabbade kunderna efter de senaste strömavbrotten som orsakades av stormen.

Annons

Deras argument är att de arbetsmiljömässiga reglerna måste följas och att "tiden innan det är arbetsmiljömässigt säkert att påbörja reparationer" ska undantas från avbrottstiden. Detta påstås vara reglerat i de avtal som tecknas mellan Eon och deras kunder. Kan så vara, men det är ju en skrivelse i avtalet som öppnar för ett mycket subjektivt tyckande, huruvida det är arbetsmiljömässigt riktigt eller inte, att utföra reparationsarbete. Hur ska Eons kunder kunna kontrollera att deras uppgifter stämmer med Arbetsmiljöverkets regler och riktlinjer?

Jag uppmanar därför Eons kunder att överklaga detta beslut till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) för avtalsbrott, så får de titta på varje enskilt fall och ger därtill Eon möjligheten att besvara och försvara varje enskilt avtal med sina kunder i sin dialog med ARN. De kunder som får avslag på sin framställan till ARN har då möjlighet att avsluta sin kundrelation med Eon och byta elleverantör.

De många och långa elavbrotten kan också hänvisas till bristande förebyggande underhåll av ledningar och ledningsgator, allt för att kunna skicka övervinster till giriga aktieägare i Tyskland.

Det pågår en debatt i Sverige om utförsäljning och privatisering av statliga/landstings/kommunala verksamheter till privat marknad inom sjuk- och äldreomsorg, inom apoteksvärlden, inom energiområdet. Områden som i många delar är livsavgörande för den enskilde medborgarens överlevnad. Beslut om utförsäljning av gemensamma tillgångar har skett och pågår utan att beslutsfattarna inser vilka konsekvenserna blir för sina uppdragsgivare (väljarna) och om och när väljarna inser att detta med utförsäljning till privat marknad inom vissa områden inte är av godo, är skadan redan skedd.

Jag anser att utförsäljning av viktiga livsavgörande statliga samhällsfunktioner ska föregås av folkomröstningar (inga problem i dagens digitala värld) och inte av den regering som sitter i regeringsställning just när en viktig samhällsfunktion ska klubbas ut. Jag har till exempel inte gett dagens regering mandat att sälja ut livsviktiga verksamheter såsom stora delar av elmarknaden.

Håkan Ström

Hassela

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons